Hoe neem je bagage mee op de motor?

Jasper

21 January 2023

Op de motor kun je je lekker vrij voelen en lijkt het wel alsof de wereld aan je voeten ligt. Dit geeft een goede stimulans om er eens lekker op uit te trekken en je horizon te verbreden. Motorvakanties worden daarom steeds populairder en bieden de perfecte manier om uit te kunnen proberen hoever je met je motor kunt komen. Je moet er alleen wel aan denken dat wanneer je op vakantie of een weekendje weg gaat, je dus niet thuiskomt en je dus wel je belangrijke spullen mee moet kunnen nemen. Ga je naar een hotel, dan zijn er alleen essentiële zaken belangrijk en heb je vaak aan één tas al voldoende. Maar ga je bijvoorbeeld kamperen of een trektocht maken, dan kan het zo zijn dat je veel meer nodig hebt. Maar hoe neem je dit dan mee?

Manier om bagage mee te nemen op de motor

In deze blog bekijken we wat de handigste manieren zijn om je bagage mee te kunnen nemen op de motor. We kijken hierbij naar welke manieren je bagage mee te nemen is en waarvoor je deze manieren het beste kunt gebruiken. Dit heeft betrekking op het gemak en natuurlijk de veiligheid voor jou en je medeweggebruikers. Elke manier van bagage meenemen op de motor wordt hier besproken, zodat je in elke situatie weet wat je kunt doen.

Bagage meenemen in je motor zelf

De motor van één van onze lezers: In een zijspan is plaats voor een extra passagier, een hond, en 250 liter aan prullaria. Op de motor is ook plaats voor een passagier en 100 liter aan bagage. En niet te vergeten een vouwwagen (alles binnen de wettelijke vereisten) met plaats voor 750 liter aan campingbenodigdheden. De zijspancombinatie weegt 450kg en de vouwwagen (met inhoud) weegt 225kg

Allereerst gaan we kijken naar de meest eenvoudige manier om je bagage mee te kunnen nemen, en dat is op een manier dat je er eigenlijk niets van merkt en ook niet meer aan hoeft te denken. Wanneer je een motor hebt met eigen bagagevakken, dan is dat ideaal wanneer je maar weinig spullen mee hoeft te nemen, zoals je toilettas met tandenborstel en douchegel. Deze methode is vooral handig wanneer je maar kort weg bent, naar een hotel of bij vrienden op bezoek gaat of wanneer je alleen iets kleins mee hoeft te nemen voor iemand waar je naar onderweg bent.

Voorbeelden van bagage meenemen in je motor zijn een apart opbergvak in de motor zelf of in je zijspan. Het opbergvak in je motor kan bijvoorbeeld verstopt zitten onder je zitting, waar je bijvoorbeeld ook je helm in kunt bewaren wanneer je niet onderweg bent. Dit zie je vaak bij scooters, maar bij motoren is deze optie veel minder gebruikelijk. Je zijspan zal in deze gevallen wel uitkomst kunnen bieden. Het gaat er hierbij om dat je zijspan een apart vakje heeft dat onderweg dicht kan, zodat je hier de spullen in kunt doen. Mocht de zitting waar je bijrijder anders in zou zitten dicht kunnen, dan is dat ook mogelijk. Doe dit alleen wanneer je zeker weet dat je je bagage hierin kunt stoppen zonder bang te hoeven zijn dat het tijdens je rit eruit vliegt.

Bagage meenemen op je lichaam

Omdat veel motoren geen bagagebak hebben zullen veel motorrijders kijken of ze hun bagage mee kunnen nemen zonder dat dit al te veel ruimte in beslag neemt. Een ideale manier is natuurlijk dan om je bagage zo veel mogelijk op het eigen lichaam te dragen, maar dan wel op zo’n manier dat dit niet gaat irriteren of in de weg zit tijdens het rijden. Ook is het niet aan te raden om spullen in je hand, onder je oksel of geklemd tegen je been mee te nemen, omdat dit je vermogen om te rijden kan beïnvloeden en je ook niet de zekerheid hebt dat het blijft zitten.

Wat je wel kunt doen is het dragen van de oude vertrouwde motor rugtas. Het gebruik van een rugtas is vooral handig bij woon-werkverkeer, wanneer je even bij iemand op bezoek gaat of wanneer je een weekendje weg gaat en niet zoveel kleding en andere bagage mee hoeft te nemen. Je kunt dan kiezen voor een simpel rugtasje dat je ook gebruikte toen je naar school ging, maar er zijn ook speciale motorrugzakken die beter zijn gericht op het gebruik tijdens het motorrijden en meer spullen mee kunnen nemen zonder dat je er last van hoeft te hebben tijdens het rijden. In elke rijwielhandel of sportwinkel vind je wel motorrugzakken of andere sportieve of professionele rugtassen die je voor op de motor kunt gebruiken.

Bij het gebruik van een rugzak moet je er rekening mee houden dat je deze rugtas niet te zwaar gaat beladen. Het gewicht van de rugzak gaat tijdens je rit drukken op je rug en schouders, waardoor je hier na een tijdje last van zou kunnen krijgen. Gebruik het liefst de rugzak alleen voor lichte en kleine spullen en kijk voor zware bagage voor andere opties die niet op je lichaam rusten. Verder is het belangrijk dat je rugzak zelf ook goed zit. Zo mag deze niet knellen bij je motorpak of in de weg zitten bij extra toepassingen zoals de vuldop voor je koelvest. De ideale motor rugzak is een goed grote rugzak die niet al te zwaar is beladen en je dus zelfs na honderden kilometers niet eens doorhebt dat je deze draagt.

Bagage vastmaken aan je motor

Wil je meer bagage meenemen voor langere motorreis, dan is het verstandig te kiezen voor een toepassing dat de bagage rust op de motor in plaats van op jouw schouders (letterlijk). Gelukkig zijn de meeste motoren groot genoeg om je bagage aan vast te maken, zonder dat je bewegingsvrijheid verliest. Vaak kun je zelfs nog je bagage meenemen terwijl je een bijrijder mee hebt. Je moet er alleen wel op letten dat je deze bagage goed vast maakt en op de juiste plaatsen monteert aan je motor.

Roltas

De motor van één van onze lezers inclusief roltas, zadeltassen en zijtassen. Bedankt voor het delen, Dick!

De eerste manier om je bagage mee te nemen op je motor is door middel van een roltas. De naam zegt het al: het is een tas die je op kunt rollen en vast kunt maken aan je motor. Dit doe je meestal op het achterste deel van je zadel, of als je deze hebt het bagagerek. Je maakt de tas vast met een speciaal bijgeleverd hulpmiddel, zodat deze goed blijft zitten. Je kunt de roltas gebruiken voor veel bagage als kleding en gereedschap, maar houd er rekening mee dat je niet de maximale inhoud overschrijdt. Doe je dit wel, dan kan de tas geen compact geheel worden en zal het lastiger worden deze goed op zijn plek te houden.

Tanktas

Maak je wat kortere reisjes en heb je geen zin om een motor rugzak te dragen? Dan kan een motor tanktas een mooie oplossing zijn. Een motor tanktas maak je met een systeem (bijvoorbeeld klik- of magneetsysteem) vast aan je tank. Er zijn talloze verschillende motor tanktassen. We bespreken verschillende motor tanktassen in een van onze andere artikelen: beste motor tanktas.

Bagagenet

Heb je al je spullen in een goede tas gepakt? Dan kun je deze ook in zijn geheel vastmaken aan je motor door middel van een bagagenet. Je zet de tas of het andere grote voorwerp op het zadel (of bagagerek) en spant het bagagenet er strak omheen. Je tas blijft dat op zijn plek liggen en je kunt dan meer meenemen dan je oorspronkelijk dacht.

Spanbanden

Tot slot kun je ook speciale motor spanbanden gebruiken. Deze werken op dezelfde manier als het bagagenet, maar zijn ook goed te gebruiken voor extra grote voorwerpen. Houd er hier wel rekening mee dat de spanbanden goed strak moeten staan en dat je rijvaardigheden hierdoor nog meer beïnvloed kunnen worden dan door de andere toepassingen.

Motorkoffers

De eerste en meest voorkomende manier om extra bagageruimte te maken is door middel van motorkoffers. Deze koffers monteer je aan je motor zodat je altijd bagageruimte hebt. Deze koffers zijn vrij groot, waardoor ze goed gebruikt kunnen worden voor veel bagage.

Er zijn twee soorten motorkoffers voor op de motor. Allereerst de topkoffer, die je bovenop het uiteinde van je motor zet. Deze koffer kun je vaak ook gebruiken om bijvoorbeeld je helm in te bewaren. Het voordeel hierbij is ook dat je extra ruimte hebt zonder dat je ergens anders ruimte in hoeft te leveren. Zelfs met een rugtas om en een bijrijder heb je dan nog genoeg bewegingsruimte.

De tweede manier is door zijkoffers te nemen. Deze koffers plaats je aan de zijkant van je motor en zijn lekker groot om veel mee te kunnen nemen. Je maakt deze over of onder je zadel vast en hebt aan beide kanten bagageruimte, zodat je de ballast goed kunt verdelen.

Motor bagagerek

Iets meer ruimte op je motor nodig? Als je veel spullen probeert te vervoeren moet je een gebied zien te vinden op je motor dat voldoende oppervlakte heeft voor wat je probeert te vervoeren (het liefst zonder overhang).

Een bagagerek of bagagedrager voor je motor biedt een oplossing.

Naast dat je meer oppervlakte en ‘laadruimte’ krijgt met een bagagerek op je motor, heb je ook nog eens meer bevestigingspunten voor bijvoorbeeld je bagagenet.

Houd je merk en model motorfiets in gedachten als u ervoor kiest om er een te kopen. De bagagerekken die beschikbaar zijn, zijn vaak gemaakt op type. Handig is de tool van RAD, hier selecteer je je motor en zie je direct welke producten beschikbaar zijn voor jouw motor.

De Moto Guzzi 1200 Sport uit 2009 van één van onze lezers. De bagagedrager is gemaakt door een metaalspecialist en is afneembaar van de motor. Dankjewel voor de foto, Jan!

Zadeltassen

De GSX-R 750 van Jasper met bepakking

Wil je de voordelen van zijkoffers hebben, maar niet altijd hoeven rijden met dit extra gewicht? Dan kun je ook zadeltassen nemen. Deze zijn vergelijkbaar met zijkoffers, maar dan gemaakt van stof en je kunt ze losmaken en weer plaatsen wanneer je ze weer nodig hebt. Daarnaast zijn zadeltassen ook goedkoper dan motorkoffers, wat handig is als je niet te vaak een weekendje weg gaat.

Aanhanger

Mocht je nu echt veel bagage mee willen nemen en is er niet genoeg ruimte op je motor zelf, dan zijn er ook speciale aanhangers voor motoren. Deze maak je vast aan je motor op dezelfde manier als je een caravan aan een auto vastmaakt en kun je volledig vullen met bagage. Het voordeel hierbij is dat je zoveel bagage mee kunt nemen als nodig is zonder dat je er iets van merkt, maar je moet er wel rekening mee houden dat je bochten en dergelijke nu wel breder moet nemen omdat je motor langer is geworden.

Tip: Meer weten over motor aanhangers en de regelgeving? Bekijk de website van Schuring motor- en scooteraanhangers. Schuring produceert al jaren aanhangers voor motoren en heeft veel ervaring in regelgeving rondom aanhangers op de motor in binnen- en buitenland.

1-wielige motor aanhangers

Ook bestaat er de 1-wielige aanhanger. Die kantelt mee de bocht in. En het feit dat hij smaller is als de trekkende motor kun je nog steeds door de file heen. Deze worden bevestigd middels een zogenaamde kruiskoppeling.

Links: Motor aanhanger op een NT700V. Rechts: Motor aanhanger op een GL1000K3 uit 1980. Dank voor de foto’s, Jos!

Zelfbouw motor aanhangers

Wil je zelf bepalen hoe jouw aanhanger eruit ziet en voldoet het aanbod op de huidige markt niet? Dan is er natuurlijk ook nog de mogelijkheid om je eigen aanhanger te bouwen. De zelfbouw aanhangers voor motoren kunnen (binnen de regelgeving) eruit zien zoals jij wilt en je bent flexibel in de indeling.

Één van onze lezers deelde zijn zelfbouwproject. De bagagewagen is een zelfbouw, waarbij gebruik gemaakt is van een 400 liter dakkoffer. Zijn motor is een Suzuki 1500lc uit 2000. Dankjewel, Jeroen!

Foto’s van onze lezers (collega motorrijders)

Onze lezers sturen ons regelmatig beelden van hun motor en soms zelf ook met hun bepakking erbij. Dat vinden we top! Wil je hier ook genoemd worden, stuur ons dan vooral een bericht op info@motorblog.nl.

Lezersfoto: Reizen door Zuid-Europa


Onze lezer Coos van der Spek deelde deze beelden van zijn reizen door Zuid-Europa: “Ik reisde met mijn motor drie maanden door Zuid-Europa. Je kunt mijn 100 reisverslagen hier lezen:
https://ikzoekeenmotor.nl/category/coos-op-reis. Ik nam veel te veel spullen mee. Zie foto. Toen ik weer thuis was, heb ik gelijk die twee zijtassen verkocht. Nooit meer!

Mijn beste advies: laat het thuis. Beperk je tot het hoogstnoodzakelijke. Drie onderbroeken? Ruim voldoende. Motorrijden is echt het leukst als je zo licht als mogelijk reist.”

Lezersfoto: Bier mee op de motor

Fokke deelde een foto van zijn motor tijdens een rit naar Finland: “Bier is daar duur dus nam ikzelf 72 halve liter blikken mee. Her en der verdeeld over en door de rest van de bagage.

Lezersfoto: Als schilder op de motor

Ook kun je je dagelijkse woon-werkverkeer (met spullen!) gewoon op de motor doen. Dat bewijst Richard met zijn Yamaha. Zelfs met schilderstrapje op pad: “Ik rij elke dag woon/werkverkeer met een Yamaha XJ900F met zijkoffers en topkoffer. Na mijn werk doe ik boodschappen en dan zitten de koffers soms vol. Totaal een krat vol.

Ik ben schilder en soms neem ik mijn trapje mee op de motor. En vervoer er allerlei spullen mee. Geen probleem.”

BMW R80RT met aluminium koffers

“Ik heb in 1988 op mijn BMW R80rt aluminium koffers gemaakt en achterop een bagagerek met rugleuning voor de duo passagier. Op dat rek pasten de tent en twee slaapzakken. Gebruikt naar Noord Africa en in 1989 door het Oostblok.”

Harley Davidson Heritage uit 1995 met leren tassen

“Ik heb een 1995 Harley Davidson Heritage. Allereerst heb ik een panzadel gemonteerd en een afneembaar duo panzadel op een retro ook afneembare bagagedrager. Omdat ik bij deze motor niet zo van het plastic ben heb ik tweede hands twee identieke leren zadeltassen gekocht. Daarvan zijn de achterkanten eruit geslepen en d.m.v. een aluminium plaat de twee met elkaar verbonden (met popnagels. Vervolgens voorzien van een bevestigingsplaat waarmee het geheel op de bagagedrager geschroefd wordt (twee imbusjes). Montagetijd incl bagagedrager: minder dan 5 minuten. Over mooi valt te redetwisten natuurlijk, ik vind het in ieder geval meer passend dan plastic Tupperware en met een inhoud van 60 liter best praktisch.”

Aanbieding

Op de hoogte blijven?