Beste motorhelm

Aart

27 December 2022

Om er zeker van te zijn dat je motorervaring optimaal is moet je de beste motorhelm kiezen. Bij de aanschaf van een motorhelm tellen onder andere het comfort, de veiligheid, de prijs, de kwaliteit en de verschillende functies mee. Als je besluit om een nieuwe helm te kopen, kun je kiezen om dat online in een motor webwinkel te doen, of gewoon in de winkel. Het voordeel aan het kopen in een winkel is dat je de helm direct kan passen. Als je je motorhelm online koopt raden we aan om goed naar de retourvoorwaarden van de shop te kijken. Je kunt dan verschillende helmen in verschillende maten kopen om ze thuis te passen.


Kies je motorhelm op basis van je rijgedrag

De beste motorhelm is niet voor elke motorrijder hetzelfde. Het hangt immer sterk af van het soort ritten die je met je motor maakt welke beste motorhelm daarvoor het meest geschikt is. Bij het selecteren van een helm moet je jezelf dus eerst afvragen welk soort rijder je bent. Rij je vaak op snelwegen, maak je vooral veel toertochten op landelijke wegen, wil je op een circuit rijden of ga je graag van de gebaande paden af. Daarnaast is het voor je keus van belang of je een communicatiesysteem wilt gebruiken. En hoe belangrijk vind je de uitstraling, die moeten we natuurlijk ook niet vergeten.

Soorten motorhelmen

Motorhelmen zijn te verdelen in een aantal categorieën. De beste motorhelm die als het meest veilig wordt beschouwd is de integraalhelm. Die biedt bescherming rondom het hele hoofd. De systeemhelm lijkt sterk op de integraalhelm, maar heeft de mogelijkheid om het kinstuk omhoog te klappen. Bij een opgeklapt kinstuk is de systeemhelm minder veilig als de integraalhelm. De open helm, ook wel pothelm genoemd, heeft geen kinstuk. Hij beschermt alleen de bovenkant van je hoofd. Zo zijn er verschillende soorten motorhelmen.

Integraalhelm: de veiligste keuze

Motorrijders die graag met een integraalhelm rijden als beste motorhelm zijn optimaal beschermd tegen alle gevaren. De helm is volledig gesloten, dus je hebt ook geen last van steenslag of vliegen als je op de snelweg rijdt, zelfs niet bij hoge snelheden. Bij dit type helm heb je het minst last van het geruis van de wind. Dat komt doordat een integraalhelm helemaal gesloten is. Een nadeel daarvan is, dat het dragen van een integraalhelm erg warm kan zijn. Daarom zijn de meeste integraalhelmen tegenwoordig uitgerust met ventilatiesleuven, maar dat heeft als nadeel dat het zorgt voor extra geruis van de wind. Als extra accessoire zijn sommige integraalhelmen uitgerust met een zonnevizier aan de binnenkant van de helm.

  • Meeste bescherming
  • Makkelijk aan je motor vast te maken
  • Minste luchtweerstand
  • Minste luchtruis (stille helm)
  • Warmste helm
  • Minder bewegingsvrijheid (opgesloten gevoel)
  • Minste zicht

Systeemhelm

Motorrijders die zowel toertochten maken als op de snelweg rijden hebben niet altijd de extreme veiligheid van een integraalhelm nodig. Voor hen is de systeemhelm de beste motorhelm, want daarvan kan het kinstuk worden weggeklapt. Dat is fijn bij toertochten, want dan is zo’n helm een stuk minder warm op het hoofd. Het is dan wel weer vervelend dat systeemhelmen in open toestand veel meer wind vangen dan in gesloten toestand. Een ander nadeel van een systeemhelm is, dat ze vanwege het mechaniek in het kinstuk een behoorlijk stuk zwaarder zijn dan een integraalhelm. Doordat je het kinstuk omhoog kunt klappen hoef je niet bij elke gelegenheid je helm helemaal af te doen, zoals bij een integraalhelm.

  • Zwaardere helmen
  • Vrijheid door opklapbaar kinstuk
  • Meer luchttoevoer dan een integraalhelm
  • Veel windruis
  • Meer bewegende onderdelen
  • Groot

Jethelm

Voor motorrijders die een hekel hebben aan een warme helm is een open helm de beste motorhelm. Met zo’n helm, ook wel een jethelm of een potje genoemd, wordt alleen de bovenkant van je hoofd beschermd. Als je bang bent voor steentjes of vliegen is het goed om een vizier op deze helm te dragen. Een bril heeft hetzelfde effect. Een open helm zorgt het beste voor het gevoel van vrijheid dat met motorrijden wordt geassocieerd.

  • Veel zicht
  • Koel (zomer)
  • Licht in gewicht
  • Koud (winter)
  • Geen kin-, gezichts- en oogbescherming
  • Veel windruis

Crosshelm

Mocht je wat avontuurlijker rijden of zelfs regelmatig de crossbaan opzoeken, dan is een cross of enduro helm geschikt voor je. Door het uitstekende kinstuk is deze helm geschikt om meer zuurstof door te laten dan bijvoorbeeld een afgesloten integraal helm. De lange klep die bovenop zit beschermt tegen al het opspattende vuil dat op een crossbaan tegenkomt: van stenen tot modder.

  • Uitermate geschikt voor crossers
  • Meer zuurstoftoevoer dan een integraalhelm
  • Vaak aparte bril nodig
  • Windruis

Waar op letten bij kopen van de beste motorhelm

Bij het aanschaffen van de voor jou beste motorhelm kun je verschillende opties overwegen.

Certificeringen

ECE

De belangrijkste waar je op moet letten. Helmen in Europa dienen een ECE keuring te hebben. DOT voldoet daar niet aan. Website overheid >

DOT

DOT is een keuring die in Amerika wordt toegepast voor helmen. Deze is minder streng dan bijvoorbeeld ECE. Vaak hebben helmen met een ECE keuring ook DOT gekeurd. Andersom hoeft dat niet het geval te zijn. Website DOT >

Snell

De Sell keuring keurt op alle eisen waar een ECE keuring aan moet voldoen, maar is nog strenger. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de penetratietest, die niet vereist is bij de ECE keuring. Website Snell >

FIM

De nieuwste standaard voor circuithelmen. Je zult deze keuring niet snel op ‘alledaagse’ motorhelmen tegenkomen. Website FIM >

Zonnevizier

Veel helmen hebben een geïntegreerd zonnevizier. Dit zijn donkere vizieren die vanuit de helmschaal naar beneden vallen. Je bedient het zonnevizier vaak met een schuifknop aan de zijkant van je helm. Handig als je bijvoorbeeld door veel wisselend weer rijdt. Het alternatief is om per weersomstandigheid je vizier aan te passen.

Als je vaak wat platter op je motor zit (bijvoorbeeld bij racemotoren), kan het vizier het zicht wat blokkeren. Dat kan storend zijn voor sommige rijders.

Pinlock

Veel helmen zijn uitgerust met een pinlock voorbereiding. Pinlock is een stuk plastic dat je aan de binnenkant van je helm bevestigt. Doordat er (afgesloten) lucht tussen je vizier en de pinlock insert zit, beslaat je vizier niet.

Dat zorgt voor veel beter zicht, helemaal in koude, natte en vochtige omstandigheden. Wat ons betreft een must om in je helm te hebben! De pinlock voorbereiding betekent dat er aansluitingspunten zitten voor de pinlock insert. Deze klik je als ware vast in twee punten in het vizier van de helm.

Brildragers

Brildragers of liefhebbers van het dragen van een zonnebril in hun beste motorhelm moeten hun bril meenemen als ze een nieuwe helm gaan kopen. Want niet elk brilmontuur past in elke helm. Het zou vervelend zijn als je vlak voor je eerste rit met de nieuwe helm zou ontdekken dat je je bril niet op kunt hebben omdat die niet in de beste motorhelm past. Door de bril tijdens het passen van de helm een paar minuten op te zetten kom je er snel achter of dat prettig aanvoelt of dat het gaat irriteren. Een systeemhelm of open helm is vaak het meest geschikt voor brildragers.

Pasvorm en maat

Het spreekt bijna voor zich, maar tijdens het passen van de beste motorhelm moet je er op letten of de helm bij de vorm van je gezicht past. Bij veel helmen is de binnenzijde weliswaar aanpasbaar, maar check altijd of de helm echt goed op je hoofd blijft zitten zonder pijn te doen. Er zijn ook services beschikbaar waarbij je je helm op maat kan laten afstellen, zoals Shoei Personal Fitting.

(voorbereiding voor) Communicatie

Bij het uitzoeken van de beste motorhelm moet je er ook op letten of de helm geschikt is voor een communicatiesysteem, tenminste als je dat wilt gebruiken. Er zijn leveranciers van helmen die hun producten daarop voorbereiden, maar dat is lang niet bij elke motorhelm het geval.

Sluiting

Over het algemeen worden er twee verschillende soorten sluitingen gebruikt voor de motorhelm.

– Dubbel-D sluiting

– Snelsluiting

Materiaalsoort

Er zijn verschillende materialen die in motorhelmen worden gebruikt. We hebben de meest voorkomende voor je op een rij gezet.

Polycarbonaat

Polycarbonaat is een soort kunststof. Hoewel deze helmen een goede stijfheid en flexibiliteit bieden, zijn ze niet zo sterk als bijvoorbeeld helmen van glasvezel of carbon. Hierdoor zijn deze helmen vaak groter. Kunststof helmen hebben echter lagere kosten voor motorrijders en zijn dus voor velen goed te betalen.

Glasvezel / fiber

Glasvezel is goedkoop, lichtgewicht en behoorlijk sterk – een geweldige combinatie bij het maken van een motorhelm. Het nadeel van glasvezel is dat het behoorlijk broos kan zijn en bij een botsing kan versplinteren. Dit is oké wanneer de rijder alleen de grond raakt, omdat de schokabsorberende voering dan een rol speelt bij het comprimeren en absorberen van de kracht van de impact. Als het hoofd van de berijder echter weer de grond raakt, kan je schade oplopen. Dit is de reden waarom glasvezel vaak in combinatie met andere materialen wordt gebruikt om de beste motorhelm te maken.

Carbon

Je hebt vast wel eens gehoord van koolstofvezel, ook wel carbon genoemd. Het wordt net zoals glasvezel geweven. Carbon kan op verschillende manieren worden gewoven, wat verschillende looks kan geven. Carbon wordt vaak gebruikt bij accessoires op auto’s en motoren (zoals kuipdelen of velgen), maar leent zich ook heel goed voor motorhelmen.

Koolstofvezel is extreem licht (lichter dan glasvezel) en sterk, evenals behoorlijk goed bestand tegen druk en compressie. Dergelijke helmen zijn bestand tegen schokken en versplinteren of barsten niet. Koolstofvezel zorgt ervoor dat de kracht van de impact over een groter gebied van de helm wordt verspreid, waardoor meer van de schokabsorberende voering zijn werk kan doen. Dit is de reden waarom carbon wordt gebruikt in racehelmen.

Het enige nadeel van Carbon Fiber is dat het duurder is dan de andere materialen die in motorhelmen worden gebruikt vanwege de hogere productie- en fabricagekosten. Daarom wordt het vaak gecombineerd met andere materialen zoals glasvezel en kevlar.

Ventilatie

Als je voorkeur uitgaat naar een integraalhelm kan het vizier vrij gemakkelijk beslaan. Dat kan bij alle weersomstandigheden gebeuren en komt door een verschil in temperatuur tussen de binnen- en buitenlucht. Ventilatiesleuven helpen wel enigszins tegen tegen het beslaan van het vizier, maar als je een goede oplossing zoekt moet je een integraalhelm met een insert kopen. Dat is een extra laagje, waardoor je een vizier krijgt met dubbel glas. Er zijn verschillende systemen voor verkrijgbaar, waaronder de Pinlock.

Kwaliteitsverschil helmen

Topmerken voor de beste motorhelm

Elk jaar verschijnen er nieuwe modellen van de beste motorhelm. Behalve dat die er mooi uit moeten zien moeten ze ook aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Het belangrijkst is dat de helm veilig is en je goed beschermt. Daarnaast wordt bij het vergelijken van de beste motorhelm altijd gekeken naar de vormgeving en naar de extra’s. Er zijn veel verschillende merken die helmen aanbieden. Hieronder staat voor ons de top 3 motorhelmen. Dit zijn kwalitatieve motorhelmen die hoog in de prijs zitten. Er zijn op de markt ook goedkopere helmen beschikbaar, zoals helmen van bijvoorbeeld Shark of Lidl.

Shoei

Met een hele brede range aan kwalitatieve helmen zit je bij Shoei goed voor zowel tour als racehelmen. Mocht je een Shoei overwegen: kijk dan ook even naar hun Neotec 2 of GT-Air 2 helmen: die zijn voorbereid op een geïntegreerd audiosysteem.

Arai

Met de wat rondere vorm van de Arai helmen herken je ze heel snel op straat. Zeer veilige en betrouwbare helmen vind je bij Arai: voor elk type motorrijder.

AGV

AGV is een Italiaans merk (onderdeel van Dainese) en maakt veel verschillende motorhelmen: van full face, tot systeem en jethelmen. Voor ieder wat wils met maximale veiligheid.

Vind de beste deal voor een motorhelm

Op de hoogte blijven?