Energica review: Ego RS en Esse Esse RS elektrische motoren

Jasper

08 juni 2023
energica review

Via onze partner BikeXperience kregen we de kans om te rijden op twee van de drie Energica modellen, namelijk de bloedsnelle Ego RS en de wat meer comfortabele Esse Esse RS. Dat resulteerde in de Energica Review. We zijn een dag op pad gegaan met beide motoren en hebben voor je uitgezocht hoe elektrisch rijden tegenwoordig is en welke dingen ons opvielen. Energica heeft nog twee modellen Eva Ribelle (naked) en Experia (adventure).

Over BikeXperience

BikeXperience in Amsterdam is één van de vijf resellers en service points van Energica in Nederland. BikeXperience heeft vanaf dag 1 ervaring met elektrische motoren en kon ons uitgebreid vertellen hoe e.e.a. werkte. Naast de passie en kennis van elektrisch rijden, specialiseren ze zich in BMW motoren. Je vind meer over BikeXperience op bikexperience.nl. Vol enthousiasme vertelde Floris ons dat hij vanaf moment 1 elektrisch heeft gereden, maar dat Energica de markt wel even in een nieuw daglicht heeft gezet.

BikeXperience

Naast dat BikeXperience veel ervaring heeft met elektrische motoren, zijn ze van oorsprong een vakgarage. Je kunt er terecht voor allerlei soorten klussen aan je motor. Denk hierbij aan:

  • Regulier onderhoud
  • Groot onderhoud
  • Custom projecten (zoals oldtimers of restauratie)

Maar ook voor kleinere klussen zoals het vervangen van een band of het installeren van een nieuw onderdeel kun je altijd even langs komen. Woon je rondom Amsterdam en heb je hulp of advies nodig met je motor, neem BikeXperience dan zeker even mee in je overweging!

Energica review: modellen

De motoren die we in deze Energica review getest hebben zijn de Energica Ego RS en Esse Esse RS. Beide versies prachtig uitgevoerd, waarbij de een nog mooier en vollediger was dan de ander. Denk hierbij aan Brembo remsystemen, Öhlins vering, groene stiksels in het zadel, kappen van carbon, wielbestickering en ga zo maar door. Het oog voor detail zie je terug in beide motoren.

energica review beide motoren

De opties die op deze motoren zitten, zorgen voor een stoerdere en brutere look dan de reguliere modellen. Zo is de Ego RS uitgevoerd met de tri colore editie, waar de Italiaanse vlag over het kuipwerk valt. Wat Energica wat ons betreft enorm goed gedaan heeft, is zorgen dat deze motoren écht motoren zijn. Je ziet er nauwelijks vanaf dat het elektrische motoren zijn (zoals dat wel het geval is bij de eerste Zero motoren bijvoorbeeld). Knap werk!

TIP: Motorverzekering vergelijken
Voordat je een motorverzekering afsluit, raden we aan om eerst de verschillende verzekeraars te vergelijken zodat jij weet waar je aan toe bent. Motorverzekering vergelijken ►

motorverzekering vergelijken

Energica review: rijden

We hebben met deze Energica review een mooie route gereden in de buurt van Marken / Monnickendam / Volendam. Een route met zowel snelle als bochtige stukken in de natuur van Noord-Holland. Een uitstekende route om te genieten van deze twee motoren.

Rijgevoel

In het kort: wat een plezier om op te rijden! Energica heeft wat ons betreft een hele mooie standaard neergezet voor hoe elektrische motoren zouden moeten zijn. De motoren bieden verschillende opties om elk type rit zo prettig mogelijk te maken. Via het uitgebreide dashboard en de knoppen aan het stuur kies je allerlei verschillende modi en functies, zodat de motor precies reageert zoals jij wilt.

Opties

  • Verschillende rijmodi: Eco (zuinig stand”: raden wij niet aan), Urban (normaal straatgebruik), Rain (nat weer), Sport (snelheid: deze modus kozen wij 90% van de tijd)
  • Remmen op de motor (regenererend remmen): als je geen vermogen aan de motor geeft met de rechter hendel, remt de motor af op de motor. De motor laadt zichzelf dan bij. Je stelt in hoe hard de motor mag remmen als je geen vermogen geeft aan de motor. Dat gaat in 3 standen. Persoonlijk vond ik het erg prettig om ‘m op de hoogste stand te hebben, zo hoef je bijna niet meer te remmen. Aan het begin was het wel wennen, met name op hoge snelheden rem je heel abrupt af. Je remlichten knipperen daarbij, wat wellicht gevaarlijke situaties kan veroorzaken op de snelweg.
  • Traction control: Je hebt 6 verschillende standen voor tractiecontrole. Zet je ‘m op 1, dan kunnen we je een wheelie garanderen. Zet je ‘m op 6, dan doet de motor z’n best om je netjes op de weg te houden.

Leuk om te vermelden: de manouvreer- en parkeermodus! Met deze functie kun je op een rustig tempo naar voren (max 4. km/u) én naar achteren (max. 3,5 km/u) manoeuvreren. Dat werkt erg prettig, helemaal omdat deze motoren zo zwaar zijn.

Achteruit rijden op de Energica Ego RS (max 3,5 km/u)

Naast dat het een plezier is om op te rijden, werden we ook veel nagekeken door anderen. Bij een pauzeplek kregen we te horen: “We zaten op het terras en zagen jullie aankomen, maar vonden het raar om jullie niet te horen, gelukkig lag het niet aan ons gehoor, maar aan jullie motoren”.

Geluid

Één van de zaken die motorrijden zo mooi maakt is het geluid dat een motor produceert. Dat herkenbare gebrom ontbreekt bij deze motoren. Dat is iets waar je aan moet wennen (wij in ieder geval tijdens deze Energica review). Je krijgt er een geluid voor terug dat wij nog niet eerder hadden gehoord. Het is een gejank / gekrijs, dat bij de Ego nog heftiger was dan de Esse Esse.

Energica Ego RS

Radius

Energica belooft een range van tot wel 400km (stadgebruik), 230km bij afwisselend gebruik en 180km als je alleen maar op de snelweg rijdt. Deze aantallen zijn – in onze korte ervaring – wat ambitieus. Wellicht als je constant in de eco modus rijdt dat je een hoog aantal km’s kunt afleggen, maar in de praktijk zal dat niet uitpakken. Maar, de batterijduur en actieradius van beide motoren zijn ons zeker niet tegen gevallen in deze Energica review. Ze houden het lang vol en je kunt er zeker wel 150km mee rijden.

Energica Esse Esse RS – charging

Energica review: oordeel

Voordelen
  • Hoge koppel
  • Duurzaam en millieubewust
  • Weinig onderhoud
  • Fiscale voordelen
  • Snelladen
  • Radius ±150km
  • Manouvreermodus
Nadelen
  • Duur in aanschaf
  • Geen motorgeluid (gevaarlijk in file en steden)
  • Laden duurt langer dan tanken
  • Slijtage accu en restwaarde nog onbekend

Oordeel Jasper

Prachtig om te zien hoe snel elektrisch rijden groeit en hoe dicht het al bij traditioneel motorrijden ligt. Ondanks dat beide modellen geen verbrandingsmotor hebben, vind je in de Energica motorfietsen veel karakter!

De actieradius is goed (voor mijn situatie), de snelheid is goed en het hoge gehalte aan gadgets die je op de motoren vindt is geweldig!

Doordat de motoren boven de 200kg wegen, voelt het wat zwaar aan voor een motor van die klasse, zelf merkte ik het vooral in de bochten. Op lage snelheid vond ik het een groot voordeel, het kost namelijk nauwelijks moeite om de motor recht te houden op lagere snelheden.

Als ik een opmerking moet maken over de motoren is dat de zitpositie op de Ego RS wat minder is. Vanwege mijn lengte (1.98m) zit ik iets krapper op de Ego RS dan op de Esse Esse. Het rijplezier dat je daar voor terugkrijgt was ‘t meer dan waard, maar wel een puntje van aandacht als je wat langer bent.

energica review ego rs

Zou ik er een kopen? Voor de rijervaring, helemaal! De dealbreaker zit ‘m voor mij in de prijs. Ondanks dat er financiële voordelen te behalen zijn, kosten de motoren nog veel geld. In de toekomst zie ik me zeker een van de Energica modellen rijden, maar zal geen early adaptor zijn.

Oordeel Aart

De Energica Ego RS is echt een heerlijke motor om te rijden.


Als ik deze vergelijk met mijn Kawasaki Ninja dan ervaar ik een vergelijkbaar rijgedrag. Met de Ego RS merkte ik een extreem goede acceleratie en ook de wegligging blijft geweldig ondanks al dit geweld. Het is even wennen om het lekkere geluid van een uitlaat te missen, maar je scoort veel bewonderende blikken met het elektrische jank geluid waaruit blijkt dat deze goed hoorbaar is voor fietsers en wandelaars.


Het digitale display geeft duidelijk alle functies weer en basiszaken als snelheid en actieradius zijn goed te monitoren.
Ik vind het leuk om te ervaren hoe de motor reageert op acceleratie en de daarbij behorende actieradius. In een vermogensgrafiek zie je duidelijk de pieken van het stevig optrekken en bij rustiger rijden krijg je voor je gevoel wat kilometers in je actieradius cadeau. Dat maakt het dan ook weer een sport om rustiger en zuiniger te rijden als je wat minder actieradius over hebt.

De Energica Esse Esse RS is voor mij een prettige meer comfortabele motor. Het is aangenaam daar op een gemiddeld tempo rond te rijden. Door het elektrische rijden ervaar je vooral het rijden met de elementen van de omgeving.

Overall genomen is het elektrische rijden mij erg goed bevallen. Ik ga zelf zeker overwegen om elektrisch te gaan rijden. Op die manier rij ik milieuvriendelijker en qua motor onderhoud bespaar ik hopelijk ook het nodige. Helaas is er op de tweedehands markt nog weinig aanbod, maar ook dat is een kwestie van tijd. Hierdoor zal langzaam maar zeker ook het elektrisch motorrijden meer zichtbaar worden op de Europese wegen.

Aanschaf

Interesse een Energica motor te kopen? Bel Floris van BikeXperience in Amsterdam een belletje en vraag om een proefrit!

Beeldmateriaal

Heb jij ook een ervaring met elektrisch motorrijden? We zijn benieuwd! Stuur een mailtje naar info@motorblog.nl en we plaatsen jouw ervaring (met foto) op onze site.

Veelgestelde vragen bij Energica motoren

  • Het bereik van Energica elektrische motoren varieert afhankelijk van het model en de rijomstandigheden. Over het algemeen hebben ze een bereik tussen de 150 en 200 kilometer. Dit kan echter variëren op basis van factoren zoals de rijsnelheid, het rijgedrag en de omgevingstemperatuur.

  • Het opladen van een Energica-motor hangt af van het type oplaadpunt en het vermogen ervan. Over het algemeen kan een Energica-motor met behulp van een snellader in ongeveer 20-30 minuten tot 80% worden opgeladen. Een volledige lading via een normaal stopcontact kan tussen de 3 en 4 uur duren.

  • Voordelen van het rijden op een elektrische motor van bijvoorbeeld Energica zijn:

    • Milieuvriendelijk: Ze stoten geen schadelijke uitlaatgassen uit en dragen bij aan een schonere lucht.
    • Kostenefficiëntie: Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan brandstof, waardoor de operationele kosten lager kunnen zijn.
    • Stilte: Elektrische motoren produceren minder geluid, waardoor ze stiller en comfortabeler zijn tijdens het rijden.
    • Direct koppel: Elektrische motoren bieden onmiddellijk en indrukwekkend koppel, wat zorgt voor snelle acceleratie en responsief rijgedrag.

  • Energica elektrische motoren staan bekend om hun indrukwekkende prestaties. Het vermogen varieert tussen de verschillende modellen, maar ze hebben vermogensniveaus vergelijkbaar met die van normale brandstofmotoren. Bijvoorbeeld, de Energica Ego heeft een nominaal vermogen van 107 kW (145 pk) en een piekvermogen van 145 kW (197 pk). Wat betreft acceleratie kunnen Energica-motoren zeer snel zijn. De Ego kan bijvoorbeeld in ongeveer 2,6 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren

Externe links:

Bekijk de beste deal

Op de hoogte blijven?

Please wait...

Je bent nu ingeschreven op e-mails van Motorblog