Net zoals de elektrische auto steeds vaker in het verkeer te zien is, verschijnt er steeds vaker ook een elektrische motor op de Nederlandse wegen. Elektrische motoren maken een enorme opkomst en zijn binnen de kortste keren niet meer weg te denken op het Nederlandse wegdek. Je rijdt met hetzelfde gevoel van vrijheid rond.
Ga direct naar
Maar het is de vraag of motorrijders wel zoveel behoefte hebben aan een elektrische motor. Er is nogal wat discussie of elektrisch motorrijden wel ‘echt’ motorrijden is. Neem bijvoorbeeld het geluid, wat sterk verbonden met motorrijden is. Sterker nog, voor veel motorrijders is dat een belangrijk argument om op een motor te stappen. Binnen Motorblog verschillen de meningen er al over. Ik (Jasper) geniet van het geluid van de elektrische motoren, lekker futuristisch. Dat terwijl Aart liever zijn ZX10R hoort brullen in de tunnel. Hoe dan ook: een elektrische motor heeft een aantal zeer prettige eigenschappen. Er komen steeds meer elektrische motoren bij in de wereld van motorrijders. Wel een extra disclaimer: pas enorm op met filerijden want je bent niet te horen voor automobilisten.
Hieronder vind je onze top 5 van verschillende elektrische motoren. Elke motor heeft zijn eigen eigenschappen en elke motor is op zijn eigen manier uniek.
Elektrische motor | Prijs | Acceleratie | Topsnelheid | Actieradius |
---|---|---|---|---|
Energica EGO+ RS | Vanaf € 33.110,90 | 0-100 km/u in 2.6 sec | 240 km/u | 420 km |
Zero SR/S | Vanaf € 21.900,- | 0-100 km/u in 3.5 sec | 200 km/u | 259 km |
Harley-Davidson Livewire | Vanaf € 34.000,- | 0-100 km/u in 3 sec | 153 km/u | 235 km |
Damon Hypersport | Vanaf € 20.000,- | 0-100 km/u in 3 sec | 193 km/u | 321 km |
Arc Vector | Vanaf € 120.000,- | 0-100 km/u in 3.2 sec | 200 km/u | 436 km |
Om je een beeld te geven wat voor een motoren er beschikbaar zijn, heb ik hieronder een lijstje gemaakt met een aantal populaire elektrische motoren. Zo heb je een beeld van de elektrische motoren die momenteel beschikbaar zijn (en wat ze kosten).
Aart en ik hebben deze Energica motor uitgebreid getest en zijn helemaal fan.
Je hebt al het vermogen, de snelheid en de koppel van een sportmotor maar dan zonder schadelijke uitstoot. Als je van snelheid houdt willen we je de Energica EGO+ RS elektrische motorfiets aanbevelen.
De Energica EGO+ RS wordt gezien als de beste elektrische motor die momenteel op de markt verkrijgbaar is. Met z’n grote batterij krijg je een actieradius van zo’n 420km.
Je kunt niet alleen ver, maar ook snel! Met een topsnelheid van 240 kilometer kom je goed mee met bestaande sportmotoren en auto’s. De Energica EGO+ RS is wat ons betreft echt een topper!
Deze motor is niet het meest goedkoopste van de elektrische motor. Maar, alle opties met indrukwekkende statistieken en goede productiekwaliteit maken deze motor een waardevolle aankoop als je een elektrische motor zoekt. Dankzij het formaat is het ook een goede motor voor vrouwen.
Een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 3,5 seconden; een topsnelheid van (iets minder dan) 200 km/u biedt genoeg plezier voor elke motorrijder. De motor ziet er strak en wendbaar uit, ondanks dat hij iets meer weegt dan zijn voorganger met een gewicht van 235 kg. Met de redelijk klassieke uitstraling past ‘ie qua uiterlijk prima tussen zijn concurrenten op brandstof.
Het zal geen verrassing voor je zijn dat de elektrische motor van het populaire Harley-Davidson in dit lijstje staat. De andere motoren van Harley-Davidson zijn namelijk altijd van topkwaliteit zijn.
De elektrische motoren van Harley-Davidson doen niets af aan de kwaliteit die je van ze gewend bent. Een motor vaak wordt gekocht voor de spanning en het plezier van hoge snelheden en het gevoel van vrijheid. Met de LiveWire versterk je je duurzaamheid, zonder de statistieken van je motor op te offeren.
Gemakkelijk te hanteren, comfortabel, goed gebouwd: deze elektrische motor van Harley-Davidson biedt voor elk wat wils. Het heeft uitstekende vering en schokbrekers, wat zorgt voor een prettige en veilige rit.
Met een acceleratie van 0-100 km/u van 3 seconden kan de elektrische Harley-Davidson LiveWire zich meten met veel van de hypercars van dit jaar. De elektrische Harley biedt een actieradius van 235 km en een topsnelheid van 153 km/u. En het is te koop vanaf € 34.000,-
De Damon Hypersport is erg nieuw en is van de nieuwste techniek voorzien. Scanners, camera’s…alles maakt dit echt een slimme motor. Je zou het misschien niet direct zeggen, maar hij is ideaal voor woon-werkverkeer.
Met een actieradius van 321 kilometer is het een elektrische motor met fantastisch bereik. Het lichtgewicht ontwerp zorgt ervoor dat je in slechts drie seconden van 0 naar 100 accelereert, aan snelheid dus ook geen gebruik.
Met een (bijna) onderhoudsvrij ontwerp heb je weinig gedoe met onderhoud. Dus mocht je niet houden van het doen van onderhoud en je motor zelf in topconditie te houden: overweeg deze Damon Hypersport dan! Een prachtige motor.
De Arc Vector moest in het lijstje vanwege zijn unieke uitstraling. Let op: het prijskaartje hiervan is niet mis.
De Arc Vector is een top of the line premium elektrische motorfiets. Alle materialen die gebruikt zijn om de Arc Vector te bouwen zijn van hoge kwaliteit. De prestaties liegen er ook niet om: de Arc Vector kan in 3,2 seconden accelereren naar 100 km/h en hij heeft een topsnelheid van 200 kilometer per uur.
Met een uitgekiend chassis en indrukwekkende schokken is deze fiets echt een genot om op te rijden. De Samsung-batterij die hem van stroom voorziet, geeft hem een lange levensduur en uitstekende prestaties. Deze motor wordt geleverd met eigen stijlvolle jas en helm. Extra goed je motor verzekeren is bij deze motor van groot belang!
Elke verandering roept weerstand op, zo ook de transitie naar het elektrisch rijden. De eerste volledig elektrische auto was 20 jaar geleden al te koop, de Nissan Leaf, net als de eerste hybride Toyota’s Prius.
De Prius, waarbij het elektrische deel aanvankelijk vooral als ondersteuning werd beschouwd, waren tamelijk succesvol. Volledig elektrisch autorijden is pas sinds enkele jaren een klein beetje aan het inburgeren. Hoewel de elektrische auto in dat opzicht het pad voor de elektrische motor heeft gebaand, is het de verwachting dat het nog jaren zal duren voordat deze motoren in grote getale op de weg te vinden zijn.
Met elektrisch rijden wordt de uitstoot van CO2 door de verbranding van fossiele brandstoffen – olie – teruggedrongen. Dat is noodzakelijk om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen. Als het grootste deel van het wagenpark, met name het vrachtverkeer, elektrisch wordt zal dat een tamelijk positief effect hebben op de reductie van die uitstoot. Maar geldt dat ook voor motoren? Veel motorrijders zullen voor zichzelf de conclusie trekken dat de kilometers die zij per jaar maken niet een overstap naar een elektrische motor zal rechtvaardigen.
De mening van de fervente motorrijders lijkt de ontwikkeling van de elektrische motor echter niet te kunnen stoppen. Bij een elektrische motor is geen sprake van brandstoffen en van uitlaatgassen. Grote fabrikanten doen er daarom alles aan om deze motor zo te ontwikkelen dat die de strijd aan kan gaan met de benzinemotor. Dat is niet alleen een strijd die plaatsvindt op basis van objectieve prestaties. Het gaat bij de motor veel meer om het gevoel. Daardoor is die strijd zo moeilijk. Want hoe fraai de nieuwe modellen elektrische motoren er ook uitzien; het gevoel bij de traditionele motorrijder ligt nog steeds bij de benzinemotoren. Ook zijn veel beginnende motorrijders niet gewend met het rijden met elektrisch en zullen ze niet snel daarmee starten. Als rijscholen actief rijlessen gaan geven met elektrische motoren zullen er ook meer verkocht gaan worden.
Alhoewel de ontwikkeling van de elektrische motor een aantal jaren achter loopt bij de ontwikkeling van de elektrische auto, lijkt de motor toch meer moeite te hebben om op de markt te komen. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het ontbreken van een boegbeeld. Bij de auto’s was dat er wel, namelijk de Tesla. Die heeft in eerste instantie zoveel aandacht gegenereerd voor elektrisch rijden, dat het grote publiek vanzelf geïnteresseerd raakte. Ook de ongekende mogelijkheden die elektrisch rijden boden hebben bijgedragen aan de toenemende mate waarin elektrische auto’s langzamerhand op de weg verschenen.
Bij de motoren heeft men nog niet een eigen ‘Tesla’. Er zijn wel prachtige modellen van de elektrische motor verschenen, maar daar hangt niet de grootsheid omheen die nodig is voor een stijging van de populariteit van elektrisch rijden met de motor. Omgekeerd spelen de technische beperkingen van een kleine actieradius bij de elektrische variant een minder grote rol dan bij de auto’s. Een motor wordt in een uur tijd nagenoeg volledig opgeladen en dan kun je weer 250 – 300 kilometer probleemloos toeren.
Een sterk argument om in een elektrische auto te gaan rijden, vooral nu er goedkopere modellen verschijnen, zijn de fiscale voordelen. Daarmee kun je echt veel geld besparen, vooral als je veel kilometers rijdt. Uiteraard moet je wel de gelegenheid hebben om je auto op tijd te kunnen opladen. Bij motorrijders zijn die fiscale voordelen veel minder belangrijk. Wie op een motor rijdt, doet dat voor zijn plezier. Het is dus een hobby en dat mag wel wat geld kosten, zo vinden veel motorrijders.
In tegenstelling tot op de openbare weg is de elektrische motor in de sportwereld wel regelmatig te zien. Die heeft in 2022 navolging gekregen doordat de organisatie die de MotoGP onder zijn hoede heeft een nieuwe elektrische klasse in het leven heeft geroepen. Dat is de FIM Moto-e World Cup. Alle motoren worden geleverd door één fabrikant (Energica).
Verwacht wordt dat de ontwikkelingen vanuit de sport voor veel innovaties gaan zorgen bij de elektrische motor. Dat zijn ongetwijfeld technische innovaties, waardoor deze motoren een grotere actieradius krijgen, misschien een betere wegligging en uiteindelijk hogere snelheden.
De weerzin van veel traditionele motorrijders ten spijt biedt de geruisloze motor wel een aantal bijzondere voordelen ten opzichte van een benzinemotor. Naast de al genoemde voordelen voor het milieu kun je veel beter van de natuur genieten als je er doorheen rijdt. Want je kunt alle geluiden uit de natuur horen terwijl je daar rustig langs rijdt. Een elektrische motor biedt ook voordelen bij de bestrijding van criminaliteit. Dat ontdekten boswachters in Noord-Holland. Zij kunnen nu met een elektrische motor stropers op heterdaad betrappen.
De prestaties van een elektrische motor doen zeker niet onder voor een conventionele motor. Dat merk je als je voor het stoplicht staat naast een dikke supersport motor. Je zult merken dat je die er met je elektrische motor tamelijk gemakkelijk af kunt rijden. Dus aan snelheid en koppel geen gebrek.
Eén van de grote voordelen van een elektrische motor is het geringe onderhoud dat er aan deze machines nodig is. Dat komt doordat zo’n motor veel minder onderdelen heeft die kunnen slijten dan een benzinemotor. Bij een elektrische motor hoeft je bijvoorbeeld geen luchtfilters of bougies te vervangen. Natuurlijk slijten de banden wel ongeveer net zo snel als bij een conventionele motor, dus die moet je wel regelmatig vernieuwen.
Je zou denken dat remmen net zo hard slijten als een conventionele motor, maar omdat een elektrische motor regeneratief rijdt, rem je veel meer af op de motor dan je gewend bent van een traditionele motor. Je bespaart dus ook enorm op je remblokjes!
Het onderhoud van een elektrische motor kost beduidend minder tijd.
De fabrikanten van een elektrische motor zien – anders dan veel traditionele motorrijders – wel een mooie toekomst weggelegd voor hun producten. Dat blijkt uit de stappen die er worden gezet bij de ontwikkeling van de motoren. Daarbij gaat het niet alleen om vernieuwingen en verbeteringen op technisch elektrische vlak, maar ook om het uiterlijk van de motoren.
Hetzelfde zie je bij de elektrische mtb’s en speed pedelecs gebeuren nu. Die zijn mooi, hip en ook lekker snel zonder dat je jezelf volledige in het zweet hoeft te werken. Een voorbeeld van zo’n innovatieve motor is de Zero SR/F. Zero is een startup, die al bijna 15 jaar actief is.
Het rijden op een elektrische motor begint een beetje raar. Je draait de contactsleutel om, je hoort niets, maar de motor is dan wel klaar om weg te rijden. Zodra je de gashendel aanraakt reageert de machine meteen. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Als je even stopt om met een voorbijganger te praten kun je het contact beter even afzetten. Want als die voorbijganger per ongeluk tegen de gashendel stoot kun je de grootste ongelukken krijgen. Tijdens het rijden heb je geen koppeling en geen versnellingsbak nodig. Dat wordt allemaal elektronisch geregeld. Je beschikt altijd over een optimaal koppel, waardoor de motor snel door het verkeer kan manoeuvreren.
Hoeveel power de motor levert is instelbaar. Er zijn instellingen mogelijk voor stadsverkeer, snelweg, toeren op landweggetjes, etc. Je kunt ook de weersomstandigheden instellen. Als je bijvoorbeeld kiest voor ‘regenachtig’ heb je geen kans dat het achterwiel onder je wordt weggetrokken. Uiteraard is de actieradius afhankelijk van de gekozen instellingen. Maar als de accu leeg is hoeft dat geen grote problemen te veroorzaken. Want hij is in een uur weer opgeladen. Dat is minder snel dan je benzine kunt tanken, maar voor een elektrische motor alleszins acceptabel.