Een verwarmd zadel voor je motor is het ultieme comfort voor degenen die in de wintermaanden willen blijven doorrijden op de motor. Met een zo’n zadel wordt in eerste instantie voorkomen dat je het heel erg koud krijgt. Het is ook een manier om zitklachten te voorkomen of te verminderen. Met een verwarmd zadel op je motor zal het motorzadel wat zachter aanvoelen. Het lijkt wat beter te veren, waardoor de oneffenheden in het wegdek goed worden opgevangen. Dat alles draagt bij aan een betere ervaring van het motorrijden.
Ga direct naar
Iedereen die in de wintermaanden op een gemotoriseerd voertuig zit zal erkennen dat dat soms erg koud kan zijn. Doordat je aan alle kanten bloot wordt gesteld aan de elementen en zelf heel erg stil zit, koel je als bestuurder van zo’n voertuig enorm af. Als je geen kunstmatige verwarming hebt, zoals elektrisch verwarmde motorhandschoenen, verwarmende motorbroek, verwarmende motorkleding of een verwarmd zadel, kan dat zelfs tot ongelukken leiden. Want iemand die het extreem koud heeft en al lange tijd bijna stil zit reageert veel minder alert op plotselinge situaties. De kans is daardoor groot dat je te laat bent met remmen.
Een verwarmd zadel voor je motor motor heb je niet het hele jaar nodig. In de zomermaanden is een verwarmd zadel eerder een handicap, want dan is het door de warmte van de zon al warm genoeg tijdens het motorrijden. Als je bij warme weersomstandigheden je zadel nog zou verwarmen is de kans aanwezig dat je daar blessures van krijgt vanwege oververhitting van je zitvlees. In de andere jaargetijden kan een verwarmd zadel echter een goede aanvulling zijn voor je motor.
Als je een verwarmd zadel wilt hebben zonder daar al teveel geld voor uit te geven kun je besluiten om een los dekje te kopen. Dat wordt bovenop het gewone zadel gelegd. Een los verwarmd zadel is geschikt om op elk soort gemotoriseerd voertuig te leggen. Het is dus behalve voor een motor ook geschikt voor een scooter, een scootmobiel of zelfs voor een rolstoel. Een los verwarmd zadel moet worden aangesloten op de accu van de motor. Dat brengt een zeker risico met zich mee, want als je vergeet de verwarming uit te zetten is de accu na verloop van tijd leeg.
Een los verwarmd zadel kost iets van een aantal tientjes tot circa 100 euro. Je legt het op het bestaande zadel en daar kan het niet vanaf schuiven. Een los verwarmd zadel kan wel een beetje ten koste gaan van het zitcomfort. Vooral bij lange ritten kun je daar wat last van krijgen. Bij een los verwarmd zadel heb je vaak de keuze uit modellen met verschillende instellingen voor de temperatuur. Kies dan bij voorkeur voor het type met het meeste aantal instellingen, zodat je de temperatuur zo goed mogelijk op je wensen kunt afstemmen.
Zoals je misschien al een beetje uit het bovenstaande kunt opmaken is een los verwarmd zadel een oplossing waar je eigenlijk alleen in noodgevallen tot moet overgaan. Een los verwarmd zadel motor doet afbreuk aan de uitstraling van de motor. Het comfort valt niet mee, zelfs als het echt heel koud weer is. Wij zouden ervoor kiezen om een verwarmd zadel motor in te laten bouwen bij een gespecialiseerd bedrijf. Dat kost wat meer, maar dan ben je ervan verzekerd dat je een goed werkend en comfortabel product aanschaft, dat bovendien niet ten koste gaat van de uitstraling van je motor.
Wie kiest voor een geïntegreerd verwarmd zadel in zijn of haar motor heeft veel keus. Vrijwel elk motormerk van naam heeft modellen in het assortiment waar een verwarmd zadel standaard is ingebouwd. Als je daarnaar op zoek bent moet je vooral kijken naar de modellen waarbij comfort een belangrijke rol speelt.
Sportieve motorrijders zullen hun machine in verreweg de meeste gevallen alleen in de zomermaanden gebruiken. Echte diehards, die veel kilometers maken, zullen bereid zijn om wat extra geld uit te geven aan comfort. Voor hen is een verwarmd zadel, verwarmde handschoenen of verwarmde handvatten een noodzakelijke luxe.
Bij de aanschaf van een verwarmd zadel speelt een aantal factoren een rol. Ten eerste is dat de mate waarin het zitcomfort wordt beïnvloed. Vooral als je ervoor kiest om een verwarmd zadel in je bestaande motor te laten inbouwen speelt dat een rol. Want je wilt uiteraard niet dat je motorzadel heel anders zit omdat er een verwarming is ingebouwd. Het verdient aanbeveling om goed onderzoek te doen naar de prestaties van de leverancier voordat je besluit om de verwarmd zadel ergens te laten inbouwen. Reviews van andere motorrijders zijn erg waardevol.
Als je een nieuwe motor gaat kopen speelt het issue van het zitcomfort bij een verwarmd zadel voor je motor geen rol. Zo’n verwarmd zadel is vaak een onderdeel van de extra’s die bij z’n motor horen. De ontwerpers hebben hun uiterste best gedaan om ervoor te zorgen dat een verwarmd zadel alleen maar meerwaarde biedt. Je mag ervan uitgaan dat zij zolang hebben gezocht totdat ze een verwarmd zadel hadden ontwikkeld, dat qua comfort minimaal even goed is als een regulier motorzadel.
Bij een verwarmd zadel op je motor motor wil je graag dat het zadel meteen op temperatuur is. Als je eerst een paar kilometer moet rijden voordat je zitvlak een beetje warm wordt is dat niet prettig. Kies daarom altijd voor een verwarmd zadel dat binnen een minuut de gewenste temperatuur heeft bereikt. Er zijn verwarmde zadels die je al kunt laten verwarmen voordat je de motor start.
Op die manier ben je vanaf het begin van de reis warm en zal je, ook bij koude weersomstandigheden, niet extreem afkoelen voordat je je eindbestemming hebt bereikt.
De temperatuur van een verwarmd zadel is bij alle moderne producten instelbaar. Meestal ligt die temperatuur tussen de 36 en 42 graden, wat een marge is waar de meeste rijders mee uit de voeten kunnen. Als je een keuze hebt in het aantal stappen waarmee de temperatuur instelbaar is moet je kiezen voor het grootste aantal stappen. Een verwarmd zadel is bij de meeste merken en modellen standaard in 3 of 4 stappen instelbaar.
Een verwarmd zadel maakt gebruik van de stroom die door de accu van de motor wordt geleverd. Dat heeft als voordeel dat je nooit zonder zadelverwarming komt te zitten doordat de accu leeg is. Maar het gebruik van de accu van de motor kan ook een nadeel zijn. Want er zijn motoren die worden geleverd met een verwarmd zadel, dat rechtstreeks op de accu is aangesloten. Als je vergeet de verwarming uit te schakelen na een rit kan daardoor de accu volledig ontladen.
Er zijn twee manieren om te voorkomen dat een verwarmd zadel de accu volledig ontlaadt. Je kunt ten eerste kiezen voor een model verwarming met een automatische detectie van lage accuspanning. Als je dan vergeet de zadelverwarming uit te zetten zal het systeem zichzelf uitschakelen als de spanning van de accu daalt. Een prettigere oplossing is het om de verwarmd zadel niet rechtstreeks aan te sluiten op de accu, maar pas na het contact. Het verwarmde zadel zal dan pas inschakelen als je de motor op contact hebt gezet.
In de praktijk blijkt dat een verwarmd zadel jarenlang meegaat en heb je er weinig motor onderhoud aan. De verwarmingselementen zijn gemaakt van flexibele materialen, die niet kunnen beschadigen doordat je op het zadel zit. Mocht de verwarming toch kapot gaan, dan hoef je niet bang te zijn voor een elektrische schok. Zelfs als één van de elektrische draden door het zadel zou dringen kan dat geen kwaad, want een verwarmd zadel werkt op een spanning van 12 volt. De kans op een schok is maar heel klein, want het zadel is uiterst sterk en bestand tegen zowel regen als langdurige felle zon.
Fabrikanten van motoren zijn in de afgelopen jaren niet stil blijven zitten. Niet de kou in de winter is voor motorrijders een probleem, maar vooral de warmte in de zomer. Inmiddels zijn de eerste modellen verwarmd zadel op de markt verschenen die niet alleen kunnen verwarmen, maar ook koelen. Het is de verwachting dat veel motorrijders in deze ontwikkeling geïnteresseerd zullen zijn, omdat motorrijden nu eenmaal een activiteit is die vooral in de zomer wordt beoefend.