Motorrijden in de regen

Jasper

28 juli 2023

Als het regent zijn er veel motorrijders die thuis blijven. Motorrijden in de regen is niet het meest prettige voor een motorrijder, maar het is niet nodig om de motor te laten staan bij een flinke plensbui. Ik heb in dit artikel een aantal tips op een rij gezet die je kunt gebruiken als jij op je motor stapt in de regen.

Motorrijden in de regen: helm op een motorstuur

Het zal duidelijk zijn dat je je rijstijl wel moet aanpassen. Want door regen wordt het gladder en je moet voorkomen dat je met de  motor onderuit gaat. Door gebruik te maken van de aanbevelingen in dit artikel zal je merken dat met de motor rijden in de regen minder angstaanjagend is dat het lijkt. Je moet allereerst leren vertrouwen op de grip van de banden.

Alles draait om het behouden van de grip

Het rijden op een motor is, net als op andere tweewielers, alleen mogelijk als je voldoende grip hebt. Zodra het voorwiel gaat glijden ben je de controle volledig kwijt. Als het achterwiel begint te glijden kun je vaak nog wel corrigeren, maar ook dat is iets wat je beter kunt vermijden. Bij motorrijden in de regen is het verlies aan grip niet zo groot als de meeste rijders denken. Als de banden in een goede conditie zijn heb je nog steeds 70 procent van de grip in vergelijking met droge weersomstandigheden. We begrijpen dat je het doet, maar het is dus echt niet nodig om bij motorrijden in de regen overdreven voorzichtig te doen.

Je moet je rijstijl bij motor rijden in de regen zodanig aanpassen dat de banden altijd contact houden met het wegdek. Dat doe je door alles wat soepeler te doen dan bij droog weer.

  • Wees voorzichtig met de gashendel bij het wegrijden, zodat het wiel niet gaat spinnen
  • Gebruik de rem niet abrupt, maar probeer geleidelijk te remmen. Daarmee wordt voorkomen dat je wielen gaan glijden
  • Maak alleen gebruik van de rem met het laagste risico op het verlies van de controle. Dat is de achterrem. Als het voorwiel gaat glijden bij motorrijden in de regen is de kans op een valpartij erg groot

Bochten nemen bij motorrijden in de regen

Op een motor ben je het meest kwetsbaar als er zijdelingse krachten op het wegdek worden uitgeoefend. Dat gebeurt als je bochten neemt. De zijdelingse krachten heten middelpuntvliedende krachten. Als je met een grotere snelheid door een bocht rijdt zal de motor schuin gaan liggen en dan stijgen die krachten. Bij motorrijden in de regen moet je proberen de middelpuntvliedende krachten zo klein mogelijk te houden. Ofwel, de motor moet zo goed mogelijk rechtop worden gehouden. Er is dan weinig risico dat je de grip verliest en onderuit gaat.

Aangepaste rijstijl

Bij bochten moet je tijdens motor rijden in de regen een aangepaste rijstijl gebruiken. Zorg er in elk geval voor dat je bij het aansnijden van de bocht al de juiste snelheid hebt, zodat er niet meer geremd of geaccelereerd hoeft te worden in de bocht.  Voor remmen en versnellen heb je veel grip nodig en dat is er minder als het regent. In de bocht houdt je bij motor rijden in de regen een constante snelheid. Schakel bij het begin van de bocht één versnelling verder terug dan je bij droog weer zou doen. Als er dan toch gas wordt gegeven in de bocht wordt er minder vermogen naar het wiel gestuurd, wat ook weer helpt om grip te houden.

Plek op de weg

Bij motorrijden in de regen helpt het als je in een bocht de maximale afstand op het wegdek aflegt. Ook dat is een manier om ervoor te zorgen dat de motor minder schuin gaat liggen. Bij een bocht naar links rijd je dus zoveel mogelijk aan de rechterkant van de weg. Bij een bocht naar rechts probeer je zo ver mogelijk naar het midden van de weg te rijden. Als er tegenliggers zijn kan dat gevaarlijk zijn. Kijk dus uit, want als er halverwege de bocht plotseling gecorrigeerd moet worden loop je extra risico weg te glijden.

Rijmodi

Modernere motoren hebben vaak de optie om een rijmodus in te stellen. Deze modi worden per motorfabrikant anders genoemd, maar het komt vaak op hetzelfde neer. Je zult vaak 3 standen zien, waarbij de veiligste stand de ‘Rain’ mode is. Het verschilt per motor wat er gebeurt, maar vaak zul je merken dat het vermogen een stuk minder snel wordt uitgegeven en dat opties zoals tractiecontrole standaard zijn ingeschakeld. Handig, helemaal bij motoren met veel koppel.

Kijk uit voor obstakels

Als motorrijder heb je bij motorrijden in de regen meer te maken met obstakels op de weg. Zoals slecht wegdek, belijning, lasnaden, putdeksels en diepe plassen. Telkens als je over zo’n obstakel rijdt in de regen is er een kort moment waarop de grip minder is, doordat belijning en putdeksels gladder zijn dan het asfalt. De beste remedie om te voorkomen dat je daarop gaat glijden is om de obstakels heen te rijden. Bij belijning is dat eenvoudig, want die zie je ruim van tevoren. Voor de andere soorten obstakels is het een kwestie van goed uitkijken.

Het is niet altijd mogelijk om obstakels te vermijden. Dat gebeurt als je een rotonde verlaat of over een zebrapad rijdt. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn bij motor rijden in de regen. Probeer dan om het contact met het obstakel zo kort mogelijk te houden. Rijd dus niet langer over belijning dan absoluut noodzakelijk is. Zodra de banden bij motor rijden in de regen weer op het asfalt rijden is de grip groter. Je moet ook voorkomen dat je tijdens het rijden over een obstakel moet remmen of gaat accelereren, want daardoor wordt de kans dat je gaat glijden groter.

Rustig blijven

Bij motorrijden in de regen is niet te voorkomen dat je af en toe een obstakel over het hoofd ziet. Denk aan een putdeksel, een hoop bladeren of een plas water die dieper is dan je verwacht. Op zich is het geen probleem als je over of door die obstakels rijdt. Zorg er echter voor dat je stabiel door blijft rijden en geen onverwachte bewegingen maakt. Want dan stijgt de kans dat je begint te glijden. Als dat toch gebeurt is er nog niet zoveel aan de hand, want voor je het weet ben je het obstakel voorbij en heb je weer volledige grip. In deze situaties moet je vooral rustig blijven.

Afstand houden

Het houden van voldoende afstand tot andere auto’s is van cruciaal belang bij het rijden in de regen. In natte weersomstandigheden neemt de remafstand toe en kan de grip op de weg verminderen. Bij flinke buien heb je last van verminderd zicht door zowel de regen zelf, maar ook door het opspattende water van de bestuurder voor je. Probeer daarom meer afstand te houden dan normaal.

Een algemene vuistregel is om een afstand aan te houden die ten minste twee keer zo lang is als de afstand die je normaal aanhoudt. Tel bijvoorbeeld 5 seconden tussen jezelf en de bestuurder voor je. Dit geeft meer ruimte om te anticiperen, remmen en te reageren op plotselinge veranderingen in het verkeer.

Houd er rekening mee dat zware regen, aquaplaning en slecht zicht de rijomstandigheden kunnen verergeren, waardoor extra ruimte voor reactie nodig is.

Bandenkeus

Op motorforums wordt vaak gediscussieerd over de beste motorband die het best presteert bij motorrijden in de regen. Het is goed om deze forums te lezen, want je kunt altijd leren van de ervaringen van andere motorrijders. Wij hebben zelf een test gedaan en hebben de Michelin Road 6 als beste keus aangemerkt. Maar, er zijn veel verschillende meningen en op forums zijn er ook fans van andere merken en type banden. Het uitgangspunt op die forums is dat elk gerenommeerd bandenmerk geschikt is voor motorrijden in de regen. De verschillen zijn minimaal, maar elk merk heeft zijn voordelen en maakt het niet heel veel uit of je nou Bridgestone, Dunlop, Continental, Michelin, Metzeler of Pirelli rijdt.

Het maakt voor motor rijden in de regen wel uit of je op nieuwe of oude banden rijdt. Bij oude banden wordt het profiel minder diep. Het effect is dat de band bij motor rijden in de regen minder goed in staat is om het regenwater tussen de band en het asfalt af te voeren. Bij een slechte afvoer van het regenwater kan er dus sneller water tussen het rubber en het wegdek komen, en dat veroorzaakt een verminderde grip. Controleer bij oudere banden daarom altijd of het profiel nog voldoende is voordat je gaat motor rijden in de regen.

Juiste motor regenkleding

Met de juste motor regenkleding kun je veilig op pad. Als je minder last hebt van kleding die nat wordt (hoe vervelend zijn natte sokken op de motor) dan verbetert dat je concentratie op het rijden en is de kans op ongelukken kleiner.

Gore-tex is zo’n beetje het allerbeste materiaal dat je kunt kiezen op je motor. Je betaalt een hoge prijs voor Gore-tex producten maar daarmee voer je vocht af en blijf je helemaal waterdicht.

Zichtbaarheid

Het is voor een motorrijder belangrijk om zichtbaar te zijn voor de andere weggebruikers bij motorrijden in de regen. Het zicht is dan immers toch al minder. Zichtbaar zijn betekent dat je altijd de verlichting aan moet hebben en moet zorgen dat automobilisten je zien in de autospiegels. Het helpt enorm als je zorgt voor fluorescerende materialen op je kleding. Een opvallende helm, ook met fluorescerende accenten, is ook een manier om de zichtbaarheid bij rijden in de regen te vergroten.

Als je motor regenkleding over je motorpak aantrekt zorgt die ook voor een verbeterde zichtbaarheid. Je kunt kiezen voor een regenoverall, om ervan verzekerd te zijn dat er geen regen naar binnen kan lekken. Maar een regenjas en bijbehorende regenbroek bieden ook voldoende bescherming. Kies bij voorkeur voor materialen als gore tex bij motor rijden in de regen. Dat biedt een prima bescherming tegen regenwater en zorgt er bovendien voor dat je warm blijft.

Bij motorrijden in de regen moet je voor vertrek maatregelen nemen om je eigen zicht optimaal te houden. Het is niet te voorkomen dat je vizier nat wordt van het regenwater en opspattend water van andere weggebruikers. De druppels kunnen het uitzicht behoorlijk belemmeren. Bij grotere snelheden zullen de waterdruppels snel verdwijnen, maar dat kan dat niet altijd. Gelukkig zijn er allerlei middeltjes om op het vizier aan te brengen. Die gaan druppelvorming tegen, zodat het water gemakkelijk van het vizier kan aflopen.

Pinlock op je vizier

Je zicht wordt tijdens het motor rijden in de regen ook minder doordat de binnenkant van het vizier gaat beslaan vanwege het temperatuurverschil binnen en buiten de helm. Om dat te verhelpen kun je het vizier aan de binnenkant insmeren met anti-condens middelen. Als die niet helpen is een Pinlock een goede oplossing. Dat is een plakvizier, dat aan de binnenzijde van de helm wordt bevestigd. Je krijgt dan het isolerende effect van dubbel glas, waardoor het vizier minder snel beslaat tijdens het rijden in de regen

Veelgestelde vragen

  • Motorrijden in de regen kan uitdagend zijn en brengt extra risico's met zich mee, zoals verminderde grip (zo'n 30%) op natte wegen en verminderde zichtbaarheid. Het is essentieel om voorzorgsmaatregelen te nemen en je rijstijl aan te passen om de veiligheid te waarborgen.

    • Verminder je snelheid en houd voldoende afstand tot andere voertuigen om meer reactietijd te hebben.
    • Wees extra voorzichtig bij bochten en remmen, omdat dit de momenten zijn waarop de grip op natte wegen kan verminderen.
    • Vermijd abrupte stuur- en rembewegingen, en gebruik de remmen voorzichtig om aquaplaning te voorkomen.
    • Zorg ervoor dat je banden voldoende profiel hebben en in goede staat verkeren om betere grip op nat wegdek te behouden.

  • Banden met een diep profiel en een speciaal ontwerp voor regenachtige omstandigheden worden aanbevolen. Kijk naar banden die zijn gemarkeerd als "all-season" of "regenbanden." Dergelijke banden zijn ontworpen om beter te presteren op nat wegdek en bieden meer grip en tractie. Onze aanrader is de Michelin Road 6, zie de test op onze pagina over de beste motorband.

  • Bij het rijden in de regen moet je je snelheid verminderen en geen rare / onverwachte bewegingen maken (vooral met je stuur, gas en rem). Zorg voor een soepele rijstijl en vermijd plotselinge manoeuvres. Probeer ook grotere afstanden tussen andere weggebruikers aan te houden om voldoende ruimte te hebben voor reacties op veranderende omstandigheden.

  • Ik raad je aan om te kijken naar Gore-tex materiaal, dat is de beste in zijn klasse. Dat Gore-tex zit erg aan de prijs, dus je kunt er ook voor kiezen om regenkleding over je normale motorkleding te dragen.

Bekijk de beste deal

Op de hoogte blijven?

Please wait...

Je bent nu ingeschreven op e-mails van Motorblog