De meeste motorrijders gebruiken hun motor niet tijdens de wintermaanden. Dan is het te koud en het weer is slecht. Als er met pekel wordt gestrooid kan dat tot snellere slijtage van de motor leiden, vooral als je een motor hebt met kettingaandrijving. Je kunt je motor voor de periode waarop je er niet op rijdt uit de belasting en de verzekering halen. Dat heet schorsen van de motor. Met een motor schorsen bespaar je geld, want dan betaal je geen premie en geen wegenbelasting. Maar is dat de moeite wel waard?
Ga direct naar
Als Nederlanders betalen we liefst geen geld voor dingen die we niet gebruiken. Dat geldt ook voor motorrijders. Dus het idee dat je niet op de motor rijdt en er ook geen verzekering en wegenbelasting voor betaalt zal veel mensen aanspreken.
Maar wat scheelt het nu echt? Voor een motor betaal je ongeveer een tientje per maand aan wegenbelasting. Een WA-verzekering kost per maand ongeveer een tientje aan premie. Voor het schorsen van de motor moet je ongeveer € 25 betalen.
Stel, je wilt je motor van eind oktober tot eind april schorsen. Dat is voor een periode van zes maanden. Je motorverzekering verandert. Als je gedurende die maanden geen verzekeringspremie en geen wegenbelasting betaalt bespaar je dus in totaal € 120 euro. Trek daar de kosten van het schorsen vanaf, dan is je netto opbrengst € 95. Als de motor voor een kortere periode schorst, bijvoorbeeld de vier maanden van eind november tot eind maart is het financiële voordeel nog slechts € 55 euro. Zou je voor dat bedrag die moeite wel doen? Want er zijn aan het schorsen van de motor ook nadelen verbonden.
Het spreekt voor zich dat je niet op je motor mag rijden als hij geschorst is. Dat kan soms heel vervelend zijn, vooral als het in een weekeinde in februari prachtig weer is. Dan kan het behoorlijk gaan kriebelen, vooral als je andere motorrijders wel alweer lekker in de rondte ziet rijden. Je moet echter beslist niet toegeven aan de verleiding om een eindje te gaan rijden als je motor is geschorst. Want als je wordt betrapt krijg je een boete van ongeveer 400 euro. En als je een ongeluk krijgt met een geschorste motor ben je helemaal de pineut. Want je bent niet verzekerd en dan moet je dus voor alle kosten opdraaien. Niet doen dus.
Waar veel motorrijders niet bij stil staan is de verzekering tijdens het schorsen. Zodra de verzekering is gestopt of gepauzeerd, is de kans groot dat je motor niet verzekerd is tegen diefstal. Als hij uit de stalling wordt gestolen kun je dus fluiten naar je geld. Want een motor die binnen is gestald valt niet onder de inboedelverzekering. Dat staat duidelijk vermeld in de voorwaarden van je inboedelverzekering. Als je dus je motor wilt schorsen moet je goed de verzekeringsvoorwaarden er op nakijken of je motor verzekerd blijft tegen diefstal als je de WA-verzekering stop zet. Er bestaan partijen die een mogelijkheid bieden om motorverzekering te vergelijken.
Zoals je uit het bovenstaande kunt concluderen is het financieel nauwelijks interessant om je motor te schorsen als je er in de wintermaanden een tijdje niet op rijdt. Zelfs als je een echte zomerrijder bent is het maar de vraag of de motor schorsen wel zoveel voordelen oplevert.
Voor verzamelaars is dat uiteraard een ander verhaal. Die gebruiken de motoren uit hun collectie vaak jarenlang niet. In dat geval is het uiteraard wel interessant om zo’n motor te schorsen. Je kunt dan het beste een verzekering afsluiten waarbij de motor wel gedekt is in geval van diefstal. Ook is het verstandig om na een tijdje je motor weer een stukje te laten lopen en de ketting opnieuw in te smeren met een goed smeermiddel.
Er is één uitzondering om toch met een geschorste motor de weg op te kunnen. Dat is een regeling die in het leven is geroepen voor verzamelaars van motorfietsen. De voorwaarde die aan de motorfiets wordt gesteld is dat deze ouder moet zijn dan 15 jaar. Een andere voorwaarde is dat de betreffende motor verzekerd moet zijn. Het is dan mogelijk om met zo’n motor de weg op de gaan als dat van tevoren aan de RDW wordt gemeld. Dat heet de evenementenregeling. Het is alleen zinvol om hiervan gebruik te maken als je je motor maar één keer in het jaar voor een speciale gelegenheid wilt gebruiken.
Voor het schorsen van de motor moest je vroeger altijd naar het postkantoor. Je moest je kentekenpas en het tenaamstellingscode meenemen en dan was het zo geregeld. Tegenwoordig kan dat nog steeds op die manier, maar omdat het aantal postkantoren enorm is afgenomen kun je dat tegenwoordig beter online doen. Dat kan bij de RDW. Log in met je DigiD. Je kunt meteen kiezen voor een schorsing van een jaar, twee jaar of voor drie jaar. Je moet wel voor elk jaar het bedrag van € 25 betalen. De schorsing gaat onmiddellijk in en je mag dus niet meer op de motor rijden.
Het schorsen van de motor gebeurt in periodes van een jaar. Als je in november inlogt bij de RDW moet je de motor voor minstens een jaar schorsen. Als je hem voor die tijd weer wilt gaan gebruiken moet je dat zelf regelen. Het opheffen van een schorsing kun je ook online doen bij de website van de RDW. Als je je motor voor een jaar schorst komt die schorsing na afloop van dat jaar automatisch te vervallen. De RDW stuurt je daarvan een maand voor het einde van de schorsing schriftelijk bericht.
Als je je motor een jaar hebt geschorst en hem nog langer dan dat jaar wilt schorsen moet je de schorsing verlengen. Dat kost weer € 25 euro en dat kan via de website van de RDW. Let op dat je de juiste termijnen hanteert. Als je de schorsing verlengt binnen zes weken voor de oorspronkelijke einddatum, dat wordt er bij die einddatum een jaar opgeteld. Als je de schorsing op een eerder moment dan zes weken voor de oorspronkelijke einddatum verlengt, dat is de nieuwe datum de datum van verlenging plus een jaar.
Als je je motor bij de RDW hebt geschorst zal de wegenbelasting automatisch worden stopgezet. Dat geldt niet voor de verzekering. Je moet dus zelf contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij en met hen overleggen of je de verzekering wilt stopzetten of pauzeren. Voor een korte periode van enkele maanden ligt pauzeren voor de hand, maar als je de motor een jaar of langer niet wilt gebruiken kun je de verzekering beter stopzetten. Denk er wel over na of het nodig is om je motor tijdens de schorsing te verzekeren tegen diefstal of beschadiging.
Als je de schorsing van een motor opheft kost dat niets. Als je een schorsing van een jaar hebt aangevraagd en als je de motor na dat jaar weer wilt gebruiken hoef je niets te doen. Na dat jaar loopt de schorsing automatisch af. De motor moet vanaf dat moment wel weer voldoen aan alle verplichtingen die aan een voertuig worden gesteld. Vergeet dus niet om de verzekering weer op tijd in te laten gaan.
Als je een schorsing binnen een jaar wilt opheffen moet je dat doen via de website van de RDW. Je kunt het ook op het postkantoor regelen. Als je een motor koopt die geschorst is hoef je ook niets te doen. Zodra jij als nieuwe eigenaar het kenteken op je naam hebt gezet wordt de schorsing automatisch opgeheven. Heeft de motor een tijd stil gestaan? Dan is het verstandig vooral de banden goed na te kijken.
Het lastigste van het schorsen is het stopzetten en weer laten ingaan van de verzekering. Als je jouw motor elk jaar tijdens de winterperiode van december tot en met maart schorst is het nuttig om een aangepaste verzekering te nemen. Bij zo’n verzekering met winterstop betaal je voor de wintermaanden geen premie. Let op dat je de motor in die periode niet op een openbare plek stalt. Een andere optie is een verzekering met zomertijddekking. Dan zit je motor dus alleen tijdens de zomertijd in de verzekering. Kijk bij al dit soort bijzondere verzekeringen in de polis na of je motor tijdens de wintermaanden wel is verzekerd tegen diefstal en beschadiging.
De conclusie uit het bovenstaande is dat je zonder meer wat financiële voordelen kunt hebben als je je motor voor 4 – 6 maanden schorst. Heel groot is dat voordeel niet, maar misschien is het voor jou toch de moeite waard. Als je je motor voor een jaar of langer schorst is het zonder meer wel financieel interessant om de motor te schorsen. Houd er rekening mee dat je echt niet op de motor mag rijden zolang hij is geschorst. Voor verzamelaars is er een uitzondering: de evenementenregeling.
De verzekering is een aandachtspunt tijdens en na de schorsing. Je moet de verzekering zelf stop zetten en weer in laten gaan. Daarnaast is de WA-verzekering bij sommige verzekeraars gekoppeld aan een verzekering tegen diefstal en beschadiging. Check dit voordat je de motor schorst. Want anders ben je mooi in de aap gelogeerd als er brand uitbreekt in het pand waar de geschorste motor is gestald.