Het beste motorpak is mooi, betaalbaar, past lekker en is natuurlijk erg veilig. De verschillen tussen tour- en racemotorpakken zijn groot en dat is mooi. Zo koop je altijd een bijpassend pak bij jouw motor. Het is altijd belangrijk op de juiste manier op je motor te stappen, om op de beste manier over de weg te kunnen scheuren. Je motor zelf moet natuurlijk helemaal klaar zijn, maar ook jijzelf moet voldoen aan de eisen om veilig deel te kunnen nemen aan de weg.
Een goed motorpak moet hierin uitkomst bieden. Je motorpak is speciaal gemaakt om jouw het beste rijcomfort te kunnen geven en tegelijkertijd goed te kunnen beschermen wanneer je onderdeel wordt van een verkeersongeval of -ongeluk. Het uitzoeken van het beste motorpak is dus erg belangrijk.
Ga direct naar
Maar wat maakt een motorpak nu beter dan een ander motorpak? Is het puur op het gebied van smaak of kun je ook op een objectieve wijze kijken naar wat het beste motorpak is? In deze blog behandelen we wat de beste motorpakken zijn en ook vooral waarom wij vinden dat dit de beste motorpakken zijn. Hierin wordt gekeken naar alle belangrijke aspecten die kunnen bepalen dat een motorpak aan de eisen voldoet.
Welk motorpak het allerbeste is, hangt uiteraard af van jou als gebruiker. De een vindt een specifiek pak beter zitten dan een ander pak, en soms kun je andere punten belangrijker vinden dan je medemotorrijders. Daarom wordt er hier een selectie gemaakt van de beste motorpakken op verschillende punten, waardoor je altijd een goed pak kunt hebben ongeacht wat je belangrijk vind.
Voordat we naar specifieke merken en modellen gaan kijken op het gebied van motorpakken, is het belangrijk om goed voor ogen te hebben waar je nu precies naar moet kijken om een specifiek motorpak te kunnen bestempelen als ‘de beste’. Op deze basis kan er ook gekeken worden wat je zelf het belangrijkst vind.
Allereerst moet je kijken naar hoe het motorpak zit. Een motorpak moet lekker zitten, waardoor je je er niet aan gaat ergeren. Voor iedereen is dit iets anders, omdat iedereens smaak natuurlijk anders is. Zo vindt de één het lekker wanneer de stof strak om het lichaam zit, terwijl de ander juist houdt van iets luchtiger. In deze lijst wordt er dus zoveel mogelijk gekeken om verschillende stijlen goed naar voren te laten komen.
Daarnaast zijn er veel verschillende soorten materialen waarvan een motorpak gemaakt kan zijn. In de meeste gevallen wordt er gekozen voor leer, de typische stoere en stevige stof die ervoor zorgt dat je motorpak rake klappen goed kan opvangen en niet zo snel scheurt. Tegenwoordig wordt er ook steeds meer gekeken naar verschillende materialen die gebruikt kunnen worden, om meer keuze te kunnen bieden in wat voor motorpak je wilt kunnen dragen. Zo bestaan er verschillende soorten leer en kun je ook kunststoffen motorpakken vinden, net als materialen als kevlar en het synthetische stofje van het merk Cordura. Ondanks dat voor de meeste motorfanaten er nog steeds niets boven goed stevig leer gaat.
Ook dit is vaak smaakafhankelijk, maar je moet er wel aan denken dat een lekker zittend pak wel goed genoeg beschermt. Kies daarom niet alleen voor een motorpak dat een lekker stofje heeft, maar ook één die ook echt bescherming biedt wanneer je bijvoorbeeld ten val komt. De goede maat dragen is hierbij essentieel om je ook niet te hoeven belasten waar niet nodig.
Er bestaan verschillende soorten uitvoeringen van motorpakken, en iedere uitvoering heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Een motorpak is het belangrijkste deel van je motorkleding na de helm. De complete outfit bestaat over het algemeen, indien volledig, uit de volgende onderdelen: helm, motorjas, motorbroek (of de onopvallende motorbroek of een speciale kevlar motorbroek, handschoenen en laarzen of schoenen. In deze blog wordt onder motorpak alleen de jas en de broek verstaan. Deze kun je aan elkaar ritsen.
Er bestaan verschillende modellen motorjassen en motorbroeken, waardoor je de meeste vaak in een duo aan kunt schaffen zodat ze op elkaar af zijn gesteld. Het is vaak ook mogelijk om slechts óf een jas óf een broek te kopen, ook in het geval van jassen en broeken die meestal tezamen verkocht worden, maar dit is volledig aan jou. Het kan zijn dat je alleen een van de twee nodig hebt, omdat je de andere al in je bezit hebt of omdat slechts een van de twee kapot is gegaan. In deze blog wordt er vooral vanuit gegaan dat je als zoekende op zoek bent naar een volledig pak.
Onder het motorpak valt niet de onderkleding of, in de winter, thermokleding die je draagt onder je jas en broek. Dit komt omdat je hier geen specifieke motorkleding voor hoeft te dragen. Je kunt in de meeste gevallen gewoon zomerse kleren onder je motorpak dragen. Het is geen goed idee om met een T-shirtje en een korte broek zomaar op de motor te stappen, maar als je een goed motorpak hebt kan deze in de meeste gevallen wel zo goed beschermen dat je alsnog voldoende beschermd bent wil je over het asfalt glijden met je lichaam.
Tot slot zijn er ook speciale motorpakken, zoals doorwaaijassen die speciaal zijn gefabriceerd voor in de zomer. In deze blog houden we ons vooral gericht op de standaard motorpakken, zodat de informatie in deze blog niet seizoensgebonden hoeft te zijn.
Hoe veilig een motorpak is, hoort natuurlijk ook onder een van de voorwaarden om een goed motorpak uit te zoeken. Echter is dit onderdeel zo belangrijk dat het zijn eigen kopje verdient. Want wanneer is een motorpak nu echt veilig te noemen?
Bij motorrijden moet je er rekening mee houden dat je alleen kunt vertrouwen op de veiligheid die je direct op jezelf kunt garanderen, zoals je kleding en andere beschermende accessoires zoals je helm. Dit is anders dan in bijvoorbeeld de auto. In een auto heb je ook nog secundaire veiligheid, bijvoorbeeld omdat de voorkant van de auto een kreukzone heeft of de deuren klappen kunnen weren. Dit is niet het geval voor motors, dus al je veiligheid ligt in je eigen handen.
Je motorpak heeft als belangrijkste doel je beschermen wanneer je over het asfalt glijdt. Als je honderd meter over de snelweg glijdt met 100 km per uur zonder bescherming, dan is de kans groot dat je knieën geen velletje meer over hebben, of nog veel erger. Je motorpak moet dus wanneer je onderuitgaat goed beschermen tegen de wrijving die dan ontstaat tussen jou en de ondergrond. Daarnaast komt er tijdens een dergelijke glijpartij veel warmte vrij, dus is het belangrijk dat je motorpak goed bestand is tegen warmte. Het laatste puntje is dat er niet makkelijk scheuren mogen ontstaan in je pak. Wanneer je pak scheurt, biedt het niet meer de beschermende kwaliteiten waar je op wil kunnen vertrouwen. Daarom wordt bij de stevigheid vooral gekeken naar hoe goed het motorpak tegen de druk kan.
We hebben nu wel een aardig beeld van waar je op moet letten om een goed motorpak te kunnen kiezen, dus kunnen de verschillende motorpakken met elkaar vergeleken worden. Hieronder vind je een overzicht wat voor motorpakken er dus het beste gekozen kunnen worden wanneer je plaatsneemt op je robuuste tweewieler.
Het eerste merk dat naar voren komt wanneer je zoekt naar ‘het beste motorpak’, is REV’IT. En REV’IT is meteen ook goed vertegenwoordigd. Vooral de motorjassen zijn van dit merk erg in trek en kunnen goed gebruikt worden tijdens je motorritjes.
Allereerst de Defender Pro GTX. Dit motorpak is vooral geschikt voor wie op een avontuurlijke manier over het asfalt wil scheuren. Denk hierbij aan lange stukken, door rijkelijk beboste gebieden en door elke weersomstandigheid door. Dit komt onder andere doordat het pak van een lichtgewicht materiaal is gemaakt en daardoor letterlijk als een tweede huid kan voelen. Dit betekent daarentegen niet dat je het koud kunt krijgen in het pak, aangezien het motorpak genoeg warmte afgeeft en daarbij ook waterbestendig is, waardoor je wanneer je door de stromende regen rijdt je niet bang hoeft te zijn dat je onderkoeld raakt of verkouden kunt worden.
De Defender Pro GTX is naast avontuurlijke rijders ook goed geschikt voor pendelreisjes en stedelijke bestuurders, die veel voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer over de weg scheuren. Een ander goed voorbeeld hiervan is de Trench GTX, een motorjas met de bekende ‘trenchcoat’ uitstraling en welke veel gebruikt wordt voor ritjes door de stad en lange afstanden over de snelweg. Dit is ook te merken aan de afwerking. Er is vooral gedacht aan welke bescherming je nodig kunt hebben wanneer je veel op aangelegde wegen rijdt, waardoor je voor door de wildernis of onbewoonde gebieden toeren misschien beter iets anders kunt kiezen. Maar als het jou vooral gaat om altijd en overal goed beschermd kunnen zijn voor val- en glijpartijen, is de Trench GTX een zeer geschikte keuze.
Tot slot behandelen we van REV’IT de Offtrack motorjas. Deze jas is niet gemaakt van leer, maar van textiel. Dit betekent niet dat de jas minder goed beschermt dan een leren jas. Integendeel, de Offtrack is een motorpak die zoals de naam al doet vermoeden ideaal is wanneer de route verdergaat dan het asfalt loopt. Door weer en wind, in welke omgeving dan ook, deze jas combineert de beste eigenschappen van de andere REV’IT motorpakken.
Een ander merk dat bij ons naar voren schiet voor het vinden van het beste motorpak is Rukka. Hierin springt de APR Vision er voor ons uit. Waar we hier veel naar kijken is dat je het motorpak moet kunnen dragen op elk moment dat je op je motor wil kunnen stappen. Daarom is het ideaal dat dit pak bestand is tegen alle soorten weersomstandigheden. Daarbij zorgt Rukka er altijd voor dat de pakken goed stevig zitten, zodat ze niet los kunnen komen of open plekken maken. Door onder andere bretels blijft je Rukka APR Vision altijd goed zitten.
Vervolgens hebben we gekeken naar andere pakken die én kwalitatief in orde zijn én fijn zitten. Hein Gericke doet hier met de PSX-XCR goed in mee. Dit pak bestaat uit verschillende materialen, waardoor het de beste eigenschappen van zowel leer als textiel naar voren laat komen. Bovendien sluiten de jas en broek nauwgezet op elkaar aan. Het vinden van een puntje waar je niet goed beveiligd zou kunnen zijn is haast onmogelijk.
Tot slot willen we toch ook even kijken naar het prijskaartje van de pakken. Veiligheid boven alles, maar als je minder kunt besteden voor de veiligheid die je nodig hebt, waarom zal je dat dan niet doen? Zo hebben ze waarschijnlijk bij Spidi ook gedacht toen ze kwamen met de First/RPM. Dit motorpak is van alle genoemde pakken het goedkoopst, maar dit is niet in de kwaliteit terug te vinden. Dit motorpak zit comfortabel, zit er zeer netjes en gelikt uit en kan tijdens elk soort weer gedragen worden. Bij dit pak is er vooral gedacht aan de belangrijkste punten die je nodig hebt om veilig over de weg te kunnen scheuren, in combinatie met dat je er ook best mee gezien mag worden in de stad.