Motor winterklaar maken

Jasper

30 December 2022
Motor winterklaar maken

Het maakt niet uit of je in de winter blijft doorrijden of dat je de motor in de stalling zet; in alle gevallen moet je je motor winterklaar maken. Wie ’s-winters doorrijdt moet de motor beschermen tegen pekel en vocht. In de winter moet je banden monteren waarmee je op een gladde ondergrond kunt rijden. Als je de motor in de motorstalling neerzet is het ook belangrijk om roestvorming te voorkomen, maar dan binnen in de motor. In deze blog gaan we in op de maatregelen die de doorrijders moeten nemen en op de voorzorgsmaatregelen die je moet treffen voordat de motor in de stalling wordt gezet.

De motor winterklaar maken voor doorrijders

Een motor winterklaar maken betekent voor degenen die door blijven rijden iets heel anders dan voor degenen die de motor opbergen in een stalling. Hier volgen drie punten waar je echt aandacht aan moet besteden voordat het weer omslaat.

Een motor roest sneller dan een auto

De carrosserie van een auto is op allerlei manieren behandeld om roestvorming tegen te gaan. Zelfs als je regelmatig op wegen rijdt waar gepekeld is kan dat niet zoveel kwaad, als je maar regelmatig een keer met de auto door de wasstraat rijdt. Bij een motor zijn de metalen delen veel minder goed beschermd tegen de vorming van roest. Sommige motoren zijn helemaal open, waardoor pekelwater overal kan gaan zitten. Dat is echt funest. Er zal zich binnen de kortste keren roest gaan vormen als je vooraf geen maatregelen hebt genomen.

Om te voorkomen dat de metalen delen van je motor worden aangetast door pekel moet je je motor winterklaar maken. Alle metalen onderdelen moet je behandelen met een corrosie werend middel. Daar zijn allerlei speciale producten voor verkrijgbaar. Die zorgen ervoor dat het metaal glad en glimmend wordt en dat het een coating krijgt. Die voorkomt dat pekel zich kan hechten. Deze corrosie werende middelen zijn geschikt voor de hele body van de motor, zelfs de uitlaat en het motorblok. Uiteraard is het wel verstandig om je motor regelmatig schoon te spuiten nadat je door pekel bent gereden. Laat de motor daarna opdrogen en breng gedurende de winter enkele keren opnieuw een laagje corrosie werend middel aan. Met een goede motorverzekering ben je hier ook voor gedekt. Weten wat er mogelijk is? Er bestaan verschillende partijen die voor jou de beste motorverzekering vergelijken.

Controleer je banden

Een groot deel van de motorrijders rijdt in de zomer op slick banden. Die hebben geen profiel, dus daar kun je in de winter niet mee rijden. Je hebt echt banden met een goed profiel nodig. Dat kan met reguliere profielbanden, maar er zijn tegenwoordig ook speciale winterbanden voor motoren verkrijgbaar. Het profiel dient ervoor om overtollig water op de weg af te voeren. Als het sneeuwt of glad is door vorst heb je met winterbanden beter grip. Desondanks blijft het uitkijken bij zulke situaties. Op de snelwegen kun je vaak nog wel aardig doorrijden, maar daarbuiten moet je echt goed uitkijken. Want op de meeste buitenwegen worden minder goed gestrooid.

Zien en gezien worden

De verlichting is in de winter belangrijker dan in de zomermaanden, omdat het in de winter al vroeg donker wordt. Controleer daarom regelmatig of zowel de voor- als achterverlichting naar behoren werken. Verlichting dient er niet alleen voor dat jij de weg voor je goed kunt zien, maar zorgt er ook voor dat de andere weggebruikers jou op tijd zien. Let bij het controleren op de straalhoek voor de verlichting aan de voorzijde. Die moet zo hoog zijn dat jij voldoende ziet en ver genoeg naar voren kunt kijken. Maar hij mag niet te hoog staan. Want dan verblind je andere weggebruikers. Bij slecht weer kun je zelf ook verblind worden door je eigen verlichting als de straalhoek te hoog is afgesteld.

De motor winterklaar maken voor de stalling

Als je de motor ’s-winters in de stalling zet is het tegengaan van roestvorming één van de belangrijkste aandachtspunten. In dit geval gaat het in mindere mate om roestvorming van het metaal aan de buitenzijde, maar om roestvorming aan de binnenzijde van de machine. Een ander kwetsbaar punt is de accu. Als je je motor opbergt met inachtneming van de volgende acht aandachtspunten ben je ervan verzekerd dat hij aan het eind van de winter weer in topconditie voor je klaarstaat.

1) Opbergen met een volle tank

Benzine is een vervelend stofje. Je het nodig om te kunnen rijden, maar benzine kan veel schade aanrichten aan de tank van je motor. Als de tank niet goed vol is zal er condensvorming optreden. Die condens tast de wanden van de benzinetank, die vaak van metaal is, aan de binnenzijde aan. Door het verdampen gaat ook de kwaliteit van de benzine achteruit. Een truc om dat tegen te gaan is de motor helemaal vol te tanken voordat je hem stalt. Dan kan er vrijwel geen verdamping plaatsvinden. Je kunt ook beschermende stoffen aan de benzine toevoegen. Die reinigen de hele brandstofketen en beschermen de materialen. Je moet wel even een eindje rijden nadat je deze stoffen hebt toegevoegd om ze door de hele brandstofketen te verspreiden.

2) Aandacht voor de accu

Een accu kan er absoluut niet tegen als het koud wordt. Als je je motor buiten onder een afdak stalt of in een schuurtje waar het tegen de nul graden wordt kun je de accu beter uit de motor halen. Bewaar hem op een plek bij kamertemperatuur. Om hem goed in conditie te houden moet je je accu één dag in de maand aan een druppellader hangen. Als je de motor in een garage of schuur stalt waar het niet koud wordt kan de accu in de motor blijven zitten. Ook dan is het goed om hem één keer per maand een dag aan de lader te zetten.

onderhoud

3) Nieuwe koelvloeistof ter voorkoming van roest

Het winterklaar maken is een mooi moment om de koelvloeistof van de motor te vervangen. Door nieuwe koelvloeistof wordt voorkomen dat het koelsysteem vervuild raakt en dat de materialen aan de binnenzijde gaan roesten. Als je zelf niet weet hoe je de koelvloeistof moet vervangen kun je dat door een dealer laten doen.

4) Nieuwe olie in de motor

De motorolie moet altijd binnen een voorgeschreven aantal kilometers worden vervangen. Het verschilt per motor hoe vaak dat is. Dat hangt af van het type motor, de leeftijd en de conditie van de motor, het soort benzine en de wijze waarop de motor wordt gebruikt. Als olie lang in een motor zit zullen er door het verbrandingsproces zuren en vocht ontstaan, die schadelijk zijn voor het motorblok. Als jij vlak voor de winterstop tegen het vervangen van de olie aan zit, is het verstandig om dat voor de winterstop te doen. Dan heb je gegarandeerd geen vervuilingen die voor roest kunnen zorgen in het motorblok. Wellicht ten overvloede: vervang tegelijk met de olie het oliefilter.

5) Bescherming van de buitenzijde van de motor

Voordat de motor de stalling in gaat wordt hij goed schoon gemaakt. Daarna is het goed om alle onderdelen in te vetten met een siliconenspray of met een ander smeermiddel, zoals bijvoorbeeld WD40. Je spuit dit middel op het metaal en dan wrijf je het uit. De motor wordt er mooi schoon van en gaat er van glimmen. Het belangrijkste doel van deze siliconenspray is echter dat er geen roestvorming kan optreden. Je kunt deze spray gebruiken voor alle onderdelen, behalve de remblokken, de remschijven en de banden. Ook de bewegende onderdelen, zoals de standaard, scharmieren en sloten kun je met deze spray behandelen.

6) Onderhoud van de ketting

De slijtage van de ketting is sterk afhankelijk van de aanwezigheid van vuil en roest. Met een vuile en roestige ketting rijdt je motor een stuk minder soepel. Als je de motor klaar maakt voor de winter moet je de ketting niet vergeten. Eerst maak je hem schoon met een speciaal daarvoor bestemd kettingreinigingsmiddel. Dat middel wordt met een borsteltje goed tussen de schakels ingewreven. Vervolgens wordt de ketting drooggewreven met een dikke doek. Tenslotte vet je de ketting in, liefst met een pot vet en een kwast. Als je dat niet wilt kun je ook een kettingspray gebruiken, maar dat is minder effectief dan een vette kwast.

Tijdens het motorseizoen is onderhoud van de ketting ook belangrijk. Dat wil zeggen dat je de ketting elke 1.500 kilometer moet spannen en reinigen. Elke 500 kilometer zou je de ketting moeten invetten.

7) Aandacht voor de banden

Een eigenschap van rubber is dat het gaat vervormen als er lang op dezelfde plek druk op wordt uitgeoefend. Dat geldt ook voor motorbanden. Als de motor een aantal maanden op dezelfde plek staat komen er platte stukken op de band te zitten. Dat rijdt niet prettig. Je kunt dat voorkomen door de motor te stallen op een bok of op twee paddockstands. Dan raken de banden de vloer niet. Als dat bij jou niet kan moet je de banden goed oppompen, tot circa 3 bar. Ze deuken dan niet in en kunnen ook niet vervormen. Het helpt ook als je de motor af en toe een klein stukje verplaatst, zodat een ander deel van de band op de grond staat.

8) De motor afdekken

Als je motor klaar is voor de winter kun je hem afdekken met een doek om te voorkomen dat er stof op komt. Gebruik liefst een luchtdoorlatende doek, zodat er geen condens onder het doek kan ontstaan. Wanneer je dan weer gaat beginnen met rijden, is je motor er klaar voor!

Aanbieding

Externe bronnen

Wikipedia

ANWB

Bekijk de beste deal

Op de hoogte blijven?

Please wait...

Je bent nu ingeschreven op e-mails van Motorblog