Het importeren van een motor uit Duitsland is tegenwoordig populair en vaak voordelig, maar er komt veel bij kijken. Ik wilde een bijzondere Ducati die in Nederland niet te koop was, dus Mobile.de was de site to go om hem te vinden. Zelf importeren leek me een mooie uitdaging én leerervaring. En je leest het mooi hier op Motorblog!
Het importeren van een motor uit Duitsland kan aantrekkelijk zijn vanwege het grotere aanbod, scherpere prijzen en unieke modellen die in Nederland lastig te vinden zijn. Ik zocht een speciale motor die ik al lang wilde maar je kunt ook goedkoper een doodnormale motor kopen. Giveaway: het is me gelukt!
De meeste motorrijders kopen hun motor in Duitland omdat het goedkoper is. Maar er zijn meerdere redenen waarom Duitsland een populaire keuze is onder motorrijders die op zoek zijn naar hun droommotor.
Allereerst is het aanbod veel groter dan in Nederland. Duitsland heeft een actieve markt voor motoren, met name voor goed onderhouden occasions. Bovendien is de technische staat van voertuigen in Duitsland doorgaans goed dankzij de strenge TÜV-keuringen. Voor liefhebbers van motoren die nét even anders zijn – zoals zeldzame uitvoeringen of oudere sportmotoren – is Duitsland simpelweg dé plek om te zoeken.
Daarnaast zijn de prijzen vaak scherper en is er meer keuze in zeldzame of exclusieve modellen. De prijsvoordelen bij import kunnen flink oplopen. In het algemeen kun je tussen de 10% en 30% besparen op een motor, afhankelijk van het merk, model, bouwjaar en kilometerstand. Vooral bij zeldzame of jonge gebruikte motoren is het prijsverschil met Nederland vaak aanzienlijk. Dit komt doordat de markt in Duitsland groter is, er meer aanbod is en motorrijden daar populairder is dan hier.
Als je zelf een motor uit Duitsland wilt importeren, zijn er meerdere stappen die je moet doorlopen:
Meer informatie hierover vind je op de officiële websites van de overheid:
Mijn droommotor als Ducatist is niet alleen de legendarische 916, maar ook de MH900E (Mike Hailwood replica). Je zag hem boven al. Deze werd in 2001 als eerste motor online verkocht – revolutionair en iconisch.
Op Mobile.de vond ik drie exemplaren van de MH900E, allemaal met extreem lage kilometerstanden – showroomkwaliteit dus. Na kort onderhandelen met een aardige verkoper plande ik een bezoek na een vakantie door Oost-Europa. Natuurlijk kun je er ook heen rijden vanaf Nederland of vliegen als het heel ver is. Of je bent een durfal en je kiest voor videobellen 🙂
De ontmoeting met de verkoper was bijzonder. Geen proefrit, maar wel starten en proefzitten. Na twee uur koffie en gesprek was het gevoel goed. De deal werd gesloten. De communicatie met de verkoper verliep in het Duits en de koop werd vastgelegd met een ADAC Kaufvertrag. De motor werd pas vrijgegeven na volledige betaling, wat met enige vertraging bij de bank alsnog goed kwam.
Ik regelde het transport via een betrouwbaar bedrijf die hem ophaalde en bij mij voor de deur plaatste. Hier zie je hem binnenkomen:
Dat ging makkelijk. Je kunt de motor natuurlijk ook zelf ophalen in een bus of op aan motoraanhanger maar dit vond ik prettiger. Soms hoor je ook mensen zeggen dat ze via TUV een soort Duits eendagskenteken regelen maar dat schijnt tegenwoordig echt lastig te zijn. Ik zou het niet adviseren.
De doos bevatte nog allerlei accessoires zoals een achterbok, hoes, papieren etc.
Eenmaal in Nederland regelde ik een RDW-keuring. Omdat de MH900E een Europees model is, waren er geen technische aanpassingen nodig. Met een zelfgemaakt eendagskenteken reed ik naar de RDW bij mij in de buurt (zijn er een stuk of 10 in Nederland). Nu moet de motorverzekering overigens al geregeld zijn dus let daar op en regel het goed vooraf.
Alles verliep soepel en de keurmeesters waren zichtbaar onder de indruk van deze bijzondere Ducati.
Toevallig waren ze ook bezig met een speciale Italiaanse auto te keuren 🙂
Na betaling van keuringsgeld €119 kon ik naar huis en begon het wachten op de kentekenpapieren.
De BPM-aangifte (ook bij 0 euro verplicht) deed ik online en na enkele dagen ontving ik het kentekenbewijs. Dit kan online via https://www.belastingdienst.nl/bpmaangifte. Ik heb niks ander gedaan dan online dit heel simpel invullen via het framenummer en de oorspronkelijke catalogusprijs invoeren. Dus dat is simpel en ik las op verschillende plekken dat na een jaar of 17 de BPM afgeschreven is naar 0 euro.
Bij het importeren van voertuigen met een lage BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) kunnen twee afschrijvingsmethodes worden toegepast om de rest-BPM te berekenen:
Namelijk de forfaitaire afschrijvingstabel en de individuele waardebepaling.
De forfaitaire methode maakt gebruik van vaste afschrijvingstabellen gebaseerd op de leeftijd van het voertuig, wat eenvoudig en snel is maar soms minder voordelig. De individuele waardebepaling daarentegen kijkt naar de daadwerkelijke handelswaarde van een vergelijkbaar voertuig in Nederland via bijvoorbeeld een taxatierapport of marktvergelijking, wat meer nauwkeurigheid biedt maar extra documentatie en kosten met zich meebrengt.
Vervolgens liet ik een kenteken maken (dat moet je dus ook zelf doen en kan online makkelijk) en was het eindelijk zover: rijden!
Na bijna twee maanden wachten kon ik mijn droommotor starten en genieten van elke kilometer!
Totaaloverzicht importkosten motorfiets:
Totale kosten (voorbeeld met €0 BPM): €579
Totale kosten (voorbeeld met €3.000 BPM): €3.579
Geen zin in al dat geregel? Er zijn ook importbedrijven die het volledige proces voor je uit handen nemen. Dit kost meer, maar bespaart je veel tijd, stress en mogelijk fouten. Zo’n bedrijf regelt onder andere:
Kortom: of je nu op zoek bent naar een klassieke motor, een zeldzaam model of simpelweg geld wilt besparen – Duitsland biedt volop mogelijkheden. Zelf een motor importeren uit Duitsland is goed te doen, maar vereist voorbereiding, geduld en vertrouwen. Voor mij was het een bijzondere ervaring, vooral omdat het om mijn droommotor ging. Als liefhebber van Ducati was deze motor echt wel wat ik wilde. Als liefhebber van Ducati, limited editions én online platformen (zo begon ik ook HRDLPN.nl en Wielrenner.eu), was deze motor al een hele poos de motor waar ik naar op zoek was.
Mijn eerdere Ducati’s, zoals de 600SSC en later de 750SS, waren leuk maar altijd een compromis. Nu was het moment daar: 25 jaar later besloot ik voor het echte werk te gaan.
Maar ook los van Ducati is dit traject leerzaam en waardevol. Als je liever geen risico neemt of tijd hebt, kies dan voor een gespecialiseerd bedrijf. Wat je ook kiest – de kick als die motor uiteindelijk op jouw naam staat, is onbetaalbaar en het rijden daarna helemaal!
Veel succes met jouw importavontuur – of je het nu zelf doet of laat doen!