In samenwerking met onze partner Combi Motors Verzekeringen hebben we een dag lang de CFMOTO 800MT Touring meegekregen. Tijdens een mooie tocht van Amsterdam naar Utrecht en via de Lekdijk weer terug heb ik kennis mogen maken met de 800MT Touring van CFMOTO. Wij zijn onder de indruk! Je krijgt bijzonder veel machine voor je geld.
Ga direct naar
CFMOTO is een Chinese motorfabrikant en is al langer actief in de motormarkt. Vanaf 1989 is het bedrijf snel uitgegroeid tot een leverancier van motoren, onderdelen en componenten voor grote merken. Tegen 2000 is CFMOTO begonnen met de productie van motorfietsen, scooters en terreinwagens. De motoren van CFMOTO variëren van klein tot middengewicht en zijn aantrekkelijk geprijsd. Denk bijvoorbeeld aan de adventure/tour motor uit deze review, maar ook bieden ze modellen in het sport- en naked segment.
CFMOTO is bezig om voeten aan de grond te krijgen in Nederland. “In de productie legt CFMOTO de nadruk op fabricagekwaliteit in plaats van lage kosten. Dus hoewel de fietsen goed geprijsd zijn, zijn ze ook goed gemaakt en duurzaam.” (aldus hun CEO).
De CFMOTO 800MT Touring is CFMOTO’s uitvoering op het middensegment adventure motoren. Hoewel ik ‘slechts’ een dagje op de motor heb gereden ben ik erg onder de indruk van deze motor. CFMOTO is er erg in geslaagd om een mooie en goed uitziende motorfiets te maken die qua uiterlijk heel goed mee kan komen met z’n concurrentie. Verder in dit artikel duik ik wat meer in alle opties die deze motorfiets te bieden heeft, maar alleen de uitstraling is al een plezier.
De motor is een tussenmodel tussen adventure en tour, zoals de Suzuki V-Strom. Prachtige motoren die erg veelzijdig zijn, zowel on- als offroad. De prijs voor deze CFMOTO 800MT Touring van Chinese makelij? € 14.099 (BPM incl). Een zeer acceptabele prijs voor de hoeveelheid motor je hiervoor krijgt.
Ik ben erg gecharmeerd van de opties die (vanuit de fabriek!) op deze motor zitten. Vaak bieden fabrikanten de mogelijkheid om je motor helemaal te pimpen met allerlei fancy onderdelen waardoor de aankoopprijs snel oploopt. CFMOTO biedt je dit standaard op hun motoren aan. Om je maar een paar van de vele opties te noemen:
En dat allemaal vanuit de fabriek: helemaal stock. Een indrukwekkende lijst met opties, slim verwerkt in deze motorfiets. Goed werk. Persoonlijk geniet ik wel van alle opties die de moderne motoren biedt, helemaal als het niet teveel aan je prijskaartje doet ; )
Het motorblok is door KTM ontworpen. De parallelle twin biedt je ongeveer 799CC’s welke goed zijn voor zo’n 95pk. Grappig weetje: CFMOTO produceert de motorblokken voor veel KTM motoren, ze hebben namelijk een samenwerking met elkaar. Je vind dit blok ook in de KTM Duke 790 en de KTM 790 Adventure. Je krijgt dus een KTM motorblok voor een stuk minder euro’s, best een goede deal toch?
De motor heeft twee verschillende standen: Rain en Sport. Ongetwijfeld dat het aan mij ligt, maar ik heb de Rain modus snel afgezet. Deze houdt de motor wat tammer dan de Sport modus, maar dat vond ik op een heerlijke zonnige dag niet heel erg nodig zoals je misschien zult begrijpen.
De motor zelf rijdt lekker pittig en enorm veelzijdig. Hij trekt lekker snel op en biedt genoeg vermogen (voornamelijk onderin). Ik heb deze motor alleen op de weg geprobeerd, dus hoe het motorblok offroad presteert kan ik je niet vertellen. Inhalen op hogere snelheid gaat heerlijk, lekker gedoseerd en met voldoende vermogen. Soepel en zonder als een gek op het gas te moeten. Het geluid wat de motor produceert als je even wat meer gas geeft is heerlijk, word altijd zelf wel blij van zo’n diep geluid (hoewel het niet hoeft, dat hebben de elektrische motoren van Energica wel bewezen). Wat ik merkte met deze motor is dat er tijdens het rijden in z’n 2, de motor wat nukkig reageert. Merkte het vooral tijdens het rijden in rotondes, waar je gasverdeling toch wat nauwer komt.
Het brede stuur geeft je een comfortabel gevoel en de motor voelt enorm licht en wendbaar aan (hij weegt 225kg incl. vloeistoffen). De stabiliteit is heerlijk. Met de cruise control aan zou je je handen gemakkelijk van het stuur kunnen halen (doe dit natuurlijk niet!).
Mocht je toch nog wat willen tweaken in de vering, dan biedt de CFMOTO 800MT Touring voldoende mogelijkheden. De voorvork is te verstellen op 3 manieren en de achtervering biedt je hier op 2 plekken ruimte voor. Voldoende mogelijkheden om de boel op jouw gewicht af te stemmen dus. Ik heb mijn vering niet afgesteld voor mijn rit.
Als motorrijder van 2 meter ben ik niet de meest makkelijke klant voor een motor. Bij deze motor merkte ik dat het zadel aan de lage kant is, waardoor je soms wat gek op de motor zit. CFMOTO heeft een apart verkrijgbaar zadel dat 35mm hoger is dan het standaard zadel. Deze is los verkrijgbaar. Als het mijn motor was, had ik deze er direct op gezet. Net zoals bij het zadel merkte ik ook dat het windscherm me op hoge snelheden ook net onvoldoende bescherming van de wind gaf, ondanks dat deze op de hoogste stand stond. Hierdoor merkte ik wat trilling bij mijn hoofd.
Al die opties op de motor worden bediend vanuit een erg groot TFT scherm met mooie animaties. Aan het begin was ik nog een beetje aan het stoeien met de instellingen en knoppen, maar als je het eenmaal door hebt kun je gemakkelijk alles regelen vanuit je linker handvat. Een geinige toevoeging hierbij is het kunnen koppelen van je telefoon. Zo voer je gemakkelijk gesprekken en toon je je navigatie op het grote scherm. Combineer dit met de dubbele USB-aansluiting en je bent voorzien van alle communicatie die je je maar wenst. Bij felle zon was het TFT scherm niet altijd even goed leesbaar.
De motor rijdt geweldig op de weg, heerlijk stabiel, met zijn vele opties enorm comfortabel en biedt echt veel mooie mogelijkheden voor je woon-werkverkeer. Als ik deze motor zou kopen zou ik dat met het verhoogde zadel en uitbreiding op het windscherm. Met de ervaring die ik van deze ene dag heb zou ik je wel willen adviseren om een proefrit te gaan maken bij een dealer van CFMOTO.
Ik ben echt onder de indruk van de motor en alle opties die hier standaard bijgeleverd worden. Hij past prima tussen je vergelijking bij een V-Strom en Ténéré. Het enige verschil is dat je bij bijvoorbeeld een V-Strom 650/1000 een bewezen betrouwbare motor, dat moet deze CFMOTO nog bewijzen. Ongeacht dat hij wat jonger is: de CFMOTO 800MT Touring voldoet aan enorm veel van mijn voorwaarden voor een comfortabele motor.
Hij bleef me verrassen, ben erg onder de indruk van de CFMOTO 800MT Touring. Hij is leuk, stuurt fantastisch, enorm stabiel en de bediening is na een beetje oefenen prettig. Als je op zoek bent naar een motorfiets die meer gefocust is op touren en minder op adventure, maar wil je beide wel willen kunnen doen: bekijk deze motor dan zeker even.
Heb je interesse gekregen in een CFMOTO. Neem dan vooral even contact op met een dealer bij jou in de buurt. Bekijk alle dealers van CFMOTO >