Geen tijd om te lezen? In het kort: de beste motor airbag is de Helite Turtle 2. De Helite Turtle 2 wint het van de elektrische Alpinestars Tech Air 5. Je kan bij de Helite Turtle 2 namelijk zelf de airbag opnieuw vullen voor € 20 na een crash, terwijl je die bij Alpinestars op moet sturen naar de fabrikant (= ± €100).
Als fervent motorrijder begrijp ik als geen ander de risico’s die gepaard gaan met het rijden op een motorfiets. De adrenaline, de snelheid en de vrijheid zijn onmiskenbaar verleidelijk. Maar al die mooie dingen brengen ook een hoop risico’s met zich mee. Gelukkig bestaan er motor airbags.
Een motor airbag doet hetzelfde als de airbag in een auto. Een vest vult zich enorm snel met lucht. Als het systeem herkent dat de motorrijder niet meer in controle van de motor is, gaat deze af. De motorrijder is dan beter beschermd tegen het ontstaan van verwondingen aan de buik, borst en ruggengraat. Bij sommige modellen zijn ook de schouders, de nek en het sleutelbeen extra beschermd. Een airbag helpt ook om de klap van een helm tegen een voorwerp op te vangen. In dit artikel lees je alles over de werking, het gebruik en de voor- en nadelen van een motor airbag.
Ga direct naar
Als fervent motorrijder begrijp ik als geen ander de risico’s die gepaard gaan met het rijden op een motorfiets. De adrenaline, de snelheid en de vrijheid zijn onmiskenbaar verleidelijk. Maar al die mooie dingen brengen ook een hoop risico’s met zich mee.
Je kunt motor airbag vesten op verschillende manieren dragen en bij je hebben:
Om je te beschermen bij een eventuele val, zijn er al sinds de jaren 90 motor airbags. In eerste instantie werden ze gebruikt met een kabel die aan de stoel bevestigd was. Als je van de motor afviel, werd binnen enkele milliseconden een zuiger geactiveerd die een CO2-patroon doorboorde. Dit patroon blies het vest op en immobiliseerde je helm door het op te blazen rond je schouders en andere cruciale plekken. Een slimme en effectieve techniek, althans voor die tijd. De kabel moest namelijk voor elke rit opnieuw worden bevestigd.
In 2007 werd de eerste elektronische airbag geïntroduceerd. Deze airbags hebben een gps-sensor om de snelheid van de rijder te meten. In combinatie met gegevens van een versnellingsmeter worden plotselinge veranderingen in de snelheid gedetecteerd. Daarnaast worden gyroscopische gegevens gebruikt om veranderingen in de oriëntatie te meten. Het enige wat je nodig hebt, is een kleine boordcomputer die deze drie metingen bekijkt en zich afvraagt: “Zijn we aan het crashen?” Als het antwoord nee is, blijft alles gewoon normaal. Het is eigenlijk een vrij eenvoudige berekening, die duizend keer per seconde wordt uitgevoerd.
Natuurlijk zijn er enkele grappige incidenten geweest tijdens de beginfase van deze elektronische airbags. Zo werd er eens een airbag per ongeluk geactiveerd door een opgewonden vuistslag. Ook heeft iemand zijn lichaam op het spel gezet om het airbag-systeem van Alpinestars te testen, alleen om erachter te komen dat het vest genânt genoeg pas na de impact opgeblazen werd. Maar dit zijn uitzonderingen op de regel.
Nu komen we bij de vraag: zijn ze nuttig? Ze kosten immers een hoop geld, zijn groot en niet ademend. Daarnaast moeten airbags over het algemeen luchtdicht zijn, nietwaar? En ze zijn ook geen onkwetsbaarheidspakken. Als je met 200 kilometer per uur tegen een schuurtje knalt, zal zelfs de Michelin Man het niet overleven.
Maar laten we eens kijken naar de beschermende uitrusting die je al hebt. Neem bijvoorbeeld een CE-level 1-rugbeschermer volgens de Europese normen. Als ik daar met een object hard op sla, wordt minder dan 18 kilonewton aan kracht doorgegeven. Dit komt grotendeels door de verspreiding van de kracht over het oppervlak van de beschermer. Maar airbags verspreiden niet alleen de kracht, ze hebben ook de capaciteit om deze op te vangen. Met een absorptiecapaciteit van 0,36 kilonewton zijn airbags 50 keer effectiever in het absorberen van kracht dan een verspreidingstechniek (zoals jouw rugbeschermer).
Maar een airbag gaat nog een stap verder. Het immobiliseert je helm, je kunt niet alle kanten op met je hoofd. Daarmee krijg je bescherming voor je wervelkolom. Het grote voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een nekbrace van een airbag is dat het alleen wordt geactiveerd tijdens een crash.
De meest populaire motor airbags zijn elektrisch. Dat betekent dat ze op een accu werken en dus ook leeg kunnen raken. De duurdere systemen hebben weliswaar controlelampjes en vibratiemogelijkheden, maar het is toch iets wat niet vergeten moet worden. Houd er rekening mee dat de batterijen na 20 tot 30 uur leeg zijn. Neem daarom tijdens meerdaagse tocht altijd reserver accu’s of een oplader (+powerbank) mee, zodat je nooit zonder komt te zitten.
Houd er ook rekening mee dat de motor airbag een aanzienlijk gewicht heeft. Je moet rekening houden met 1,5 tot 3 kilo. Dat lijkt niet zo heel veel, maar als het verwerkt is in een airbagvest kan het behoorlijk hinderlijk zijn en soms zelfs als een beperking van de bewegingsvrijheid aanvoelen. Let bij de aanschaf op wat jij nodig hebt aan waarschuwingsledjes, controlelampjes of andere optische signalen die voor jou werken.
Ook een goede om te melden, je kunt een motor airbag niet zomaar gebruiken als je een pacemaker hebt. De signalen van de GPS tracker en andere systemen kunnen hiermee storing veroorzaken.
Motor airbags werken met CO2 patronen om het vest te vullen met lucht. De premium airbags gebruiken een argon-mix die zeer samendrukbaar is en waarmee ze kleinere patronen kunnen gebruiken. Bij de wat goedkopere heb je meer lucht nodig en dus ook grotere patronen.
Er is alleen een nadeel aan deze premium elektronische airbags. Deze airbags zijn eigendom van de fabrikant. Ze moeten teruggestuurd worden om opnieuw geladen te worden. Dat kost je per keer een paar honderd euro.
Er zit een groot prijsverschil tussen de verschillende typen motor airbag. De systemen met een kabel zijn het meest voordelig met prijzen vanaf € 350. Bij de draadloze elektrische systemen kunnen de prijzen van een airbag oplopen tot zo’n € 1.200. Ga je voor het eendelige motorpak van Dainese met ingebouwde airbag? Dan betaal je tot wel € 2.500,-
Ondanks de investering is het het wel waard om zo’n vest aan te schaffen. Je zit echt een stuk veiliger op de motor. Welke airbag het best bij jou past is mede afhankelijk van het soort tochten dat je op de motor maakt en van je rijgedrag.
Naast de eenmalige kosten moet je ook rekening houden met de kosten na een crash. Bij sommige modellen ben je klaar met het vervangen van het CO2 patroon. Zoals bij de Helite Turtle 2. Dat kost ongeveer €20. In andere gevallen moet je het vest of het kledingstuk terugsturen naar de fabrikant, dan ben je vaak €100 of meer kwijt. Een goede overweging om te maken dus.
Let op dat je bij sommige airbags een abonnement nodig hebt. Zo heeft de KLIM AI-1 een abonnement waarbij je updates krijgt op hun AI app. Geen slimme keus, wel high tech.
Er zijn verschillende merken op de markt die jou kunnen helpen met meer veiligheid op de motor. De bekend merken hebben bijna allemaal wel een eigen airbag lijn: Dainese, Alpinestars of Rev’it. Maar er zijn ook wat (in Nederland) minder bekende merken zoals Klim of Helite. Ik beschrijf een vijftal motor airbags en ben niet over elke even tevreden.
De KLIM AI-1 (± € 400) probeert de hogere kosten voor een airbag op je motor te verbergen door een optioneel abonnement aan te bieden. Voor $12 per maand kun je dit abonnement afsluiten. Maar als je vergeet te betalen, knal je met de airbag tegen een vrachtwagen zonder dat deze iets doet. Abonnementen zijn in veel gevallen leuk en handig, maar in dit geval snap ik het echt niet.
Dan hebben we de Dainese Smart Jacket (± € 600) Om dit vest lichter en smaller te maken, hebben ze ervoor gekozen om een groot deel van het opblaasbare deel weg te halen. Het zet nauwelijks uit bij de schouders, terwijl dit juist is wat je wilt als je niet wilt dat je helm je sleutelbeen of nek breekt. Zelfs aan de achterkant is de inflatie zo minimaal dat het beoordeeld is op slechts 4,5 kilonewton. Je kunt vergelijkbare cijfers krijgen met een gewone beschermingspad. Voor optimale bescherming is dit geen aanrader.
Dan hebben we de Alpine Stars Tech Air 5 (€ 700), zonder twijfel de beste elektronische optie. Maar hier zit meteen ook het probleem. Elektronische airbags gebruiken accu’s. Wat er onvermijdelijk gebeurt, is dat er een zonnige dag in februari komt en ah, natuurlijk, de airbag is leeg. En je kunt hem niet opladen tijdens het rijden. Dus, powerbank mee en een lange pauze houden? Op de batterijen na een goede premium keus.
Daarom komen we uit bij de Helite Turtle 2 (± €500). Deze airbag met kabel is wat ons betreft de beste motor airbag. Je vind er een stuk minder elektronica in, maar doet z’n werk erg goed. Deze airbag blaast de grootste luchtbel, en dat is waar het eigenlijk om gaat als je een airbag koopt. Het opnieuw laden na een crash kost slechts een CO2-patroon van € 20 en 60 seconden van je vrije tijd.
Wat je ook kiest: een motor airbag is enorm veilig en biedt enorm goede protectie. Dit wil ik iedereen aanraden. Je geeft makkelijk 500+ euro uit aan een helm, een motor met ABS en andere veiligheidsmaatregelen. Maar, welke keuze maak je dan in het land van motor airbags? En wat is de beste motor airbag?
De technologie achter de premium motor airbags zoals de Alpine Stars Tech Air 5 is prachtig en ik denk ook dat je een goede keuze maakt als je zo’n accessoire aanschaft. Slimme airbags kunnen trots zijn op hun detectietijden van 40 milliseconden bij een crash, maar slimme motorrijders weten dat je bij 50 km/u de kabel van een wat meer traditionele airbag in 36 milliseconden al hebt afgelegd. Bijkomend voordeel is dat je geen batterij hebt waar je ook rekening mee moet houden. Onze keuze voor de beste motor airbag gaat daarom naar de Helite Turtle 2 als het draait om een veilige en enigszins betaalbare motor airbag.
Motorairbags bieden een hoger niveau van bescherming. Ze vervangen ook de functie van nekbraces, rugpads en borstpads. Dit maakt ze tot een alles-in-één oplossing voor impactbescherming. Als je een motor airbag bijvoorbeeld vergelijkt met een rugprotector, verspreidt een airbag niet alleen de klap zoals een rugprotector, maar vangen de klap ook echt op. Een airbag gaat nog een stap verder. Het immobiliseert je helm, je kunt niet alle kanten op met je hoofd. Daarmee krijg je bescherming voor je wervelkolom. Het grote voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een nekbrace van een airbag is dat het alleen wordt geactiveerd tijdens een crash en je in het verkeer wel vrije beweging hebt.
Hoewel motorairbags enigszins omvangrijk en minder ademend kunnen zijn, zijn ze over het algemeen niet veel ongemakkelijker dan andere beschermingsuitrusting. Ze zijn alleen wat zwaarder (1,5-3kg).
De prijzen van motorairbags variëren, maar over het algemeen zijn ze duurder dan traditionele beschermingsuitrusting. Je kunt een basis airbag kopen voor rond de €350 euro, het loopt op tot € 1.200 euro voor losse airbags en zelfs tot €2.5000 voor een airbag dat geintegreerd zit in een eendelig pak.
In principe zijn ze wel herbruikbaar. De manier waarop je ze opnieuw kunt activeren verschilt alleen. Een airbag met kabel, zoals de Helite Turtle 2 kun je zelf vervangen met een nieuw patroon (voor ongeveer €20). Elektronische airbags daarentegen moeten vaak teruggestuurd worden naar de fabrikant voor herlading, wat extra kosten en tijd met zich meebrengt. Ga daarbij uit van zo'n € 100.
Op dit moment zijn motorairbags nog niet verplicht op straat. Hoewel ze verplicht zijn geworden in sommige motorsporten, is het nog steeds een persoonlijke keuze voor motorrijders om ze te gebruiken. Ik zou er zelf niet raar van opkijken als de overheid motor airbags verplicht gaat maken in de toekomst.