Beste Motor Remblokken

Peter

05 December 2022
Beste motor remblokken

Motorkleding, motorverzekering, banden, er is heel veel keuze en verschil en vergelijking mogelijk in deze producten. Echter, wie op zoek gaat naar de beste motor remblokken is snel klaar. Want alle remblokken die worden geleverd presteren naar behoren. Er is echter wel verschil in de snelheid waarmee de motor remblokken slijten. Dat ligt niet alleen aan de fabrikant van de remblokken, maar voor een deel ook aan de rijstijl van de motorrijder en aan het type motor.

Een motor met een flinke afremmende kracht als je het gas loslaat, zal minder last hebben van slijtage van de remblokken. Van zwaar beladen motoren waarmee je een trektocht door de bergen maakt zullen de remblokken sneller slijten.

De beste motor remblokken voor een schijfrem

Alle moderne motoren worden uitgerust met een schijfrem, die zijn ontwikkeld in de jaren 70. Voor die tijd werden vooral trommelremmen gebruikt. Een kenmerk van de trommelrem is dat die minder goed remt dan een schijfrem. Bij schijfremmen is het echter wel van belang dat ze goed worden gecontroleerd en onderhouden. Want zelfs de beste motor remblokken stoppen ermee wanneer ze vuil of versleten zijn of wanneer ze oververhit zijn geweest.

Hoe werkt een schijfrem

Een schijfrem kun je het beste vergelijken met een ouderwetse knijprem voor de fiets, dus zo’n rem waarbij de remblokjes tegen de velg aankomen. Die remblokjes zitten in een constructie waarbij ze met kabels tegen de velg aan worden gedrukt als de rem handgreep wordt ingedrukt. Bij lichte druk op de handgreep wordt er een beetje geremd en bij zware druk wordt er hard geremd en sta je bijna meteen stil. Een schijfrem bij een motor werkt op dezelfde manier. Het verschil met een fiets is dat de veld is vervangen door een schijf midden in het wiel, de blokken op vastklemmen als de remhendel wordt ingeknepen.

motor remblokken

Bij de eerste schijfremmen werden de remblokken door middel van een systeem met kabels op de schijf gedrukt. Moderne systemen maken gebruik van oliedruk. Dat heet een hydraulisch systeem. Dat betekent dat de druk van de rem handgreep door olie wordt overgebracht op de remschijf. Met een hydraulisch systeem kun je de mate waarin de remblokken op de schijf worden gedrukt goed doseren. Het is wel belangrijk dat het systeem van remblokken, hydraulisch systeem en remschijf goed worden onderhouden.

Temperatuur als vijand van de schijfrem

Wie gebruik maakt van de schijfrem op zijn motor drukt de remblokken met grote kracht op de remschijf. Die wordt daardoor warm of zelfs gloeiend heet. Het hangt enorm af van de kracht en de frequentie waarmee wordt geremd hoe hoog de temperatuur kan oplopen. Motorrijders die op een circuit rijden remmen heel vaak en krachtig en dan kan de remschijf zo heet worden dat hij rood opgloeit.

Datzelfde kan gebeuren tijdens een afdaling met de motor in de bergen. Je moet de keuze van de motor remblokken daarom afstemmen op je rijstijl en op het terrein waar je de motor gebruikt.

Van welk materiaal zijn de beste motor remblokken gemaakt?

De remblokken zijn te verdelen in twee soorten, die verschillen in het materiaal waarvan ze zijn gemaakt. Er bestaan gesinterde en organische remblokken. Het verschil tussen die beide soorten is levensgroot, dus let goed op van welk materiaal jouw motor remblokken zijn gemaakt. Gesinterde remblokken bestaan uit samengesmolten metaal. Het belangrijkste kenmerk van deze remblokken is dat ze het beste presteren bij hoge temperaturen. Organische remblokken hebben als kenmerk dat ze het beste presteren bij lage temperaturen. Desondanks twijfelen motorrijders soms over welk soort motor remblokken ze moeten kiezen.

Discussie over de beste motor remblokken voor toerrijders

Er zijn motorfanaten die van mening zijn dat elke motorrijder die op de gewone weg rijdt het beste organische remblokken kan gebruiken. Zij zeggen dat gesinterde remblokken alleen bedoeld zijn voor op het circuit. Gesinterde remblokken zijn wel geschikt als ze worden gebruikt op een bochtige weg, want dan kunnen ze op een optimale temperatuur komen. Maar zodra er weer een paar kilometers rechtdoor wordt gereden koelen ze weer af en presteren ze onder de maat.

Anderen zijn daarin wat minder uitgesproken. Zij merken op dat er weinig verschil is in gebruik op de gewone straatweg tussen gesinterde remblokken en organische remblokken, zolang je maar rustig rijdt. Motorrijders die hun remmen zwaar belasten zouden volgens hen beter gesinterde remblokken kunnen monteren, omdat organische remblokken het daar minder goed doen. Voor motorrijders in Nederland die nooit op het circuit komen zouden de beste motor remblokken echter de organische remblokken zijn. Die presteren het grootste deel van de tijd optimaal.

De gevolgen van een verkeerde keuze bij de beste motor remblokken

Het is niet duidelijk wie gelijk heeft wat betref de keuze voor de beste motor remblokken. Feit is dat remblokken door verkeerd gebruik wel degelijk kunnen beschadigen. Als je met organische remblokken en een zwaar beladen motor de bergen in gaat kunnen organische remblokken door oververhitting beschadigen.

Er komt dan een glasachtige laag op de remblokken en ze worden een stuk harder. Het contact met de schijfremmen verslechtert en daardoor gaan ook de remeigenschappen achteruit. Als je dat merkt moet je de remmen zo snel als mogelijk laten controleren. Want als er door die harde laag op de remblokken schade ontstaan aan de remschijven ben je verder van huis.

De beste motor remblokken kies je zelf

Voor sommige motorrijders is de keuze van de beste motor remblokken een hele lastige. Ze rijden het grootste deel van de tijd in Nederland en de temperatuur van de remmen zal maar vrij zelden een beetje oplopen. Toch willen zij er zeker van zijn dat ze tijdens de bergrit die ze misschien eenmaal of tweemaal per jaar maken geen last krijgen van slecht presterende remmen. Het is erg lastig om deze motorrijders van advies te voorzien. Het beste wat ze kunnen doen is de remblokken monteren die er bij aankoop van de motor al op zaten, en alleen bij klachten overstappen naar een ander type remblokken.

Oorzaken van slecht presterende remmen

Voor gewone motorrijders is de discussie over de beste motor remblokken een beetje een ver-van-mijn-bed-show. Zij gebruiken hun motor in het dagelijkse verkeer en dan is de keuze voor organische remblokken het meest logisch. De kwaliteit van de remmen is vooral een kwestie van onderhoud als je de motor op deze wijze gebruikt. Het gaat daarbij niet zozeer over de beste motor remblokken. Veel belangrijker is het om tijdig de remolie te vervangen, de remschijf en remschoenen goed schoon te houden en in de gaten te houden of de remblokken niet te ver zijn afgesleten.

Slecht motor onderhoud is in de praktijk verantwoordelijk voor veel meer klachten bij het remmen dan een verkeerde keuze van de beste motor remblokken. Motoronderhoud zelf doen of toch laten doen? Als je je motor niet zelf onderhoud kan je jaarlijks, of als je heel veel kilometers rijdt, eens in de paar maanden een controle door de dealer laten uitvoeren.

Er wordt dan gecontroleerd of de remolie niet is vervuild, of er extreme slijtsporen op de remschijf zitten en of de remblokken zijn ingesleten. Als dat niet het geval is wordt de rem gereinigd en opnieuw afgesteld en dan kun je weer een hele tijd onbezorgd rondrijden.

De beste motor remblokken nieuw gemonteerd

Als het nodig is om de beste motor remblokken te vervangen heb je direct na het monteren zelf een grote invloed op de werking van de remblokken. Met andere woorden: de manier waarop je de motor remblokken inrijdt bepaalt in hoeverre de remblokken de rest van hun leven functioneren. Dat komt doordat de remvoering – de remschijf – en de remblokken samen bepalen hoe goed jouw motor reageert op het remmen. Dat is het geval als de oppervlakte waarmee de remschijf en de motor remblokken elkaar raken zo groot mogelijk is. Net nadat de motor remblokken zijn gemonteerd is die oppervlakte beslist nog niet maximaal.

Om te bereiken dat de remblokken en de remschijf maximaal contact met elkaar maken moeten ze eerst op elkaar inwerken. Dat kun je doen door de eerste paar honderd kilometers rustig te remmen. Als je voortdurend erg hard en bruusk zou remmen raken de beste motor remblokken beschadigd en kunnen er zelfs stukjes afbrokkelen. Wanneer de remblokken door eerst rustig te remmen de kans krijgen om zich te vormen naar de remschijf, zullen ze de rest van hun levensduur beter presteren. Je kunt tijdens het remmen dan beter doseren. Als je dan eens een keer een noodstop moet maken kan dat geen kwaad.

De beste motor remblokken kiezen is een kwestie van gezond verstand

Voor een goede keuze van de beste motor remblokken kun je het beste afgaan op je gevoel en op de adviezen van je dealer. Meestal zijn de remblokken die vanuit de fabriek zijn gemonteerd de beste keuze voor het gebruik van je motor op de openbare weg. Maar als je van plan bent om af en toe het circuit op te gaan of regelmatig in de bergen te rijden kun je besluiten om voor die omstandigheden de motor remblokken te laten monteren.

Externe links

Bekijk de beste deal

Op de hoogte blijven?

Please wait...

Je bent nu ingeschreven op e-mails van Motorblog