Motorolie is misschien wel de allerbelangrijkste vloeistof van je motorfiets – zonder beste motorolie draait de motor niet. Motorolie speelt meerdere rollen in de motor van de motorfiets, waaronder smering, koeling, afdichting, reiniging, corrosiebescherming en geluidsreductie. Het bespaart je op den duur ook onderhoud en zorgt dat je minder snel met panne langs de weg staat.
Of je nu een “doe-het-zelf” type bent of iemand anders het voor je laat doen. Het is goed om te weten welke soort olie jouw motor nodig heeft.
Het kiezen van de beste motorolie voor je motor kan echter een uitdaging zijn. Het hangt af van verschillende factoren, waaronder hoe je de motor gebruikt en welke motor je hebt.
Maar hoe kies je de beste motorolie voor je motor? Hoe zorg je ervoor dat de motor goed onderhouden blijft? en misschien doe je dit onderhoud zelf? Zo beetje elk motorisch voertuig of apparaat heeft olie nodig om goed te functioneren. Motorolie zorgt ervoor dat de motor niet verroest en soepel blijft lopen. Hierdoor kun jij nog veel kilometers maken met je tweewieler.
Om achter de beste motorolie voor jouw motor te komen kun je een snelle tool gebruiken. Het is wel raadzaam om dit artikel nog even te scannen op dingen waar je op kunt letten.
Het is belangrijk om op te merken dat motoren van motorfietsen andere olie nodig hebben dan auto’s. Motoren van motorfietsen draaien met meer toeren en werken harder. Dat betekent dat ze olie nodig hebben die bij dit type vermogen past. Het is dus geen goed idee om auto-olie voor je motor te gebruiken.
Motorolie is een essentieel smeermiddel voor de motor van je voertuig. Er zijn verschillende soorten motorolie beschikbaar op de markt, elk met hun eigen unieke kenmerken en voordelen. Het is daarom belangrijk om te weten welk type motorolie geschikt is voor jouw voertuig voordat je een aankoop doet.
Er twee verschillende soorten motoren van motorfietsen: 2-takt en 4-takt. Deze twee motoren werken anders en vereisen verschillende soorten oliën. Je kunt de markering voor het motortype vinden op de fles van de motorolie, aangeduid als 2T of 4T.
Er zijn over het algemeen drie categorieën motorolie: mineraal, (semi-)synthetisch en volsynthetisch.
Minerale olie wordt gewonnen uit ruwe olie en bevat weinig additieven. Dit maakt het de goedkoopste optie.
Synthetische motorolie wordt gemaakt van minerale basisolie, maar ondergaat extra raffinageprocessen om gelijkmatigere moleculen te creëren. Dit resulteert in minder wrijving tussen de motoronderdelen.
Volsynthetische motorolie bevat de meeste additieven en is het duurste type motorolie. Het is ideaal voor moderne en racemotoren vanwege de hoge belasting en toerentallen.
Het is belangrijk om bij het kiezen van motorolie te kijken naar de toepassing ervan. Zo is minerale olie niet geschikt voor een nieuwe motor en moet je geen volsynthetische olie gebruiken voor een oldtimer. Houd daarbij rekening met factoren zoals de viscositeit, de classificatie en de aanbevelingen van de fabrikant (handleiding). Door de juiste motorolie te kiezen, kun je de levensduur van je motor verlengen. Dat zorgt tegelijkertijd voor een optimale prestatie van je motor.
Het is belangrijk om op de viscositeitsgraad van olie te letten. De viscositeitsgraad van motorolie is een maat voor de weerstand van de olie tegen vervorming of vervorming bij verschillende temperaturen en omstandigheden. Het wordt vaak aangegeven door een combinatie van cijfers en letters, bijvoorbeeld 5W-30 of 10W-40.
De eerste cijfers (5W, 10W, etc.) geven de viscositeit aan bij lage temperaturen, en hoe lager het getal, hoe beter de olie presteert bij koude temperaturen. De ‘W’ staat voor winter. Het tweede cijfer (30, 40, etc.) geeft de viscositeit aan bij hoge temperaturen, en hoe hoger het getal, hoe dikker de olie is bij hoge temperaturen. Dit is belangrijk omdat de motorolie dun genoeg moet zijn om goed te circuleren bij koude start en dik genoeg om de motoronderdelen te beschermen bij hoge temperaturen.
Het is dus van belang om de juiste viscositeitsgraad te kiezen. Deze informatie kun je vinden op de flessen, maar het is ook altijd belangrijk om de handleiding te raadplegen om er zeker van te zijn dat je de juiste viscositeit gebruikt.
De codes op de verpakking van motorolie zijn belangrijk om te begrijpen als je jouw motor goed wilt onderhouden. Een van de belangrijkste classificaties is de API (American Petroleum Institute). De API maakt gebruik van twee letters om de prestaties van motorolie uit te drukken: de eerste letter (S of C) geeft aan of de olie geschikt is voor benzine- of dieselmotoren, terwijl de tweede letter de kwaliteit of prestatie aangeeft. Hoe hoger de tweede letter, hoe nieuwer en beter de olie.
Het probleem met de API en de ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) kwaliteitsnormen is dat ze voornamelijk gericht zijn op automotoren. Motorfietsmotoren werken echter anders dan automotoren. Bij de meeste motoren draait de koppeling in de motorolie, wat betekent dat er geen wrijvingsverlagende additieven aan de olie kunnen worden toegevoegd omdat dit de koppeling doet slippen. Daarom moeten er voor motoren speciale oliën worden ontwikkeld die geen friction modifiers bevatten.
Om deze reden bieden sommige merken van motorolie, zoals Castrol, Motul en Putoline, hogere kwalificaties aan dan de API-standaard, zoals SL en hoger. Het is daarom belangrijk om niet alleen naar de API-classificatie te kijken, maar ook naar andere normen zoals de JASO (Japanese Automotive Standards Organisation) norm.
De JASO-norm test specifiek of de olie geschikt is voor natte koppelingen en of de olie bestand is tegen de afschuifkrachten in versnellingsbakken, die bij veel motoren ook in dezelfde motorolie draaien. Als een motorolie de MA-kwalificatie heeft, betekent dit dat de olie speciaal is getest voor het gebruik in motorfietsmotoren met een natte koppeling.
Sinds enige jaren maakt de JASO daarbij onderscheid tussen een MA1- en een MA2-kwalificatie: de MA2 stelt nog hogere eisen aan de wrijving in de koppeling en is dus beter geschikt voor motoren met een hoge koppel- en vermogensafgifte. Voor motoren met een droge koppeling hanteert de JASO de MB-kwalificatie. Het is dus belangrijk om te weten welke normen van toepassing zijn op jouw motor, zodat je de juiste olie kunt kiezen voor optimaal onderhoud.
De fabrikant van de motorfiets weet welk type olie het beste werkt voor de motor, dus het is raadzaam om de handleiding te raadplegen om de juiste informatie over de motor te verkrijgen. Hiermee kom je erachter welk type motor je hebt en welke viscositeit je nodig hebt. Heb je geen handleiding? Dan is Manualslib een tip!
Als vuistregel moet de motorolie van een motorfiets elke 3.000 km tot 5.000 km worden vervangen. Dit hangt echter af van verschillende factoren, waaronder het motortype, de fabrikant, het oliesoort en je rijstijl.
Als je bijvoorbeeld elke dag je motorfiets gebruikt of dagelijks grote afstanden aflegt, moet je de motorolie vaker vervangen.
Daarom is het essentieel om de motorfiets motorolie te vervangen volgens de door de fabrikant aanbevolen intervallen. Hier zijn een paar tekenen dat je de motorfiets motorolie snel moet vervangen:
Om te bepalen welke motorolie het beste is voor je motor, kun je de een kentekentool gebruiken. Hiermee vul je eenvoudig de details van je motorfiets in die je kunt controleren in de handleiding, en zie je welke olie wordt aanbevolen voor je model en motortype.
Deze worden aangeboden door verschillende fabrikanten, zoals Kroon, Castrol of Eurol. Let er wel op dat dit advies dan komt van die fabrikanten, het beste kun je dan je olie direct bij een (motor) webshop kopen zoals Bol.com, RAD, Louis of Chromeburner.
Wanneer je motorolie gaat gebruiken voor jouw motor, is het belangrijk om te kijken naar de classificatie van de olie. Vaak zijn er eenvoudige, laag geclassificeerde oliën beschikbaar. Die zijn geschikt voor automotoren waarbij je niet veel van het blok vraagt. Bij motorrijden is dat anders.
Als je hogere prestaties van jouw motor verlangt, is het aan te raden om te kiezen voor een hoogwaardige motorolie die past bij de classificatie van jouw motor. Goedkopere oliën kunnen namelijk een zwakke schakel vormen in de prestaties van jouw motor en op de lange termijn leiden tot meer slijtage en reparaties. Het kan daarom verstandig zijn om iets meer uit te geven aan de motorolie, om zo de levensduur en betrouwbaarheid van jouw motorfiets te verbeteren. Op deze manier kun je uiteindelijk juist kosten besparen. Kies daarom altijd de beste olie die past bij jouw motor, om zo de prestaties en betrouwbaarheid van jouw motorfiets te optimaliseren.
In het kort hangt de keuze van de juiste motorolie af van het type motor dat je hebt, de viscositeitsgraad die je nodig hebt, de classificatie en de aanbevelingen van de fabrikant in de handleiding. Door deze richtlijnen te volgen en onderzoek te doen, kun je ervoor zorgen dat de motor van je motor gesmeerd blijft en jarenlang soepel blijft draaien.
Minerale motorolie is de basisolie die gewonnen wordt uit ruwe olie en bevat weinig additieven. (Semi-)synthetische motorolie is gemaakt van minerale basisolie en bevat extra additieven om de prestaties te verbeteren. Volsynthetische motorolie bevat de meeste additieven en biedt de beste prestaties en bescherming, maar is ook het duurste type motorolie.
Het is belangrijk om op de viscositeitsgraad van olie te letten. De viscositeitsgraad van motorolie is een maat voor de weerstand van de olie tegen vervorming of vervorming bij verschillende temperaturen en omstandigheden. Het wordt vaak aangegeven door een combinatie van cijfers en letters, bijvoorbeeld 5W-30 of 10W-40.
We raden aan om sowieso te kijken naar de handleiding van je motor, maar ga uit van een oliewissel om de 3000 tot 5000 gereden kilometers.
Het is niet aanbevolen om verschillende soorten motorolie met elkaar te mengen, omdat dit kan leiden tot een onvoorspelbare prestatie en bescherming van de motor. Het is beter om altijd dezelfde soort en viscositeit van motorolie te gebruiken en te verversen volgens de aanbevelingen van de fabrikant.