In de afgelopen jaren zijn er enorm veel technologische ontwikkelingen geweest. De USB lader motor is het stopcontact voor alle moderne apparatuur. Op veel nieuwe motoren zit er standaard een USB-lader in de motor gebouwd, maar dat is bij oudere modellen zeker niet het geval. Gelukkig zijn er veel producten te koop om een USB lader op je motor te installeren. Wie een klein beetje handig is kan dat zelf, maar er zijn ook genoeg bedrijven die zo’n aansluiting voor jouw veilig en netjes op je motor kunnen zetten.
Tegenwoordig worden smartphones voor enorm veel toepassingen gebruikt. Naast dat je op de bank kunt zoeken naar motoren, is het op de motor zelf ook enorm fijne tool om bij je te hebben. Denk bijvoorbeeld aan noodsituaties, maar ook het toevoegen van comfort door navigatie aan te zetten is een hele fijne toepassing.
Omdat je je motor voor zoveel zaken kunt gebruiken, betekent het dat de batterij ook snel leeg gaat. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van navigatie, een flitsverklikker (zoals Flitsmeister), bellen op de motor of een app om je rij statistieken bij te houden.
Veel van deze applicaties staan tijdens je rit constant aan, samen met het scherm. Grote kans dat je schermhelderheid ook nog eens op maximaal staat, voor optimaal zicht. Je kunt je voorstellen dat dit een grote impact heeft op je batterij.
Een USB lader op je motor biedt daar een top oplossing voor. Daarmee ben je constant voorzien van veel batterij en kun je zelfs na je rit nog uren genieten van de handige functies van je telefoon. Als alternatief kun je een powerbank in je zak steken, maar ook deze heeft een bepaalde capaciteit. De USB-lader haalt de energie van je accu, die tijdens het rijden energie regenereert.
In de loop der jaren zijn er verschillende soorten USB aansluitingen ontwikkeld. Het verschil tussen al die verschillende soorten wordt aangeduid met een letter. De meest moderne variant is op dit moment de USB-C aansluiting. De verschillende typen USB aansluiting kunnen allemaal worden gebruikt als USB lader voor je motor. De verschillende typen zijn alleen nodig om hogere snelheden bij de overdracht van gegevens te realiseren. Maar daarvan is geen sprake bij een USB lader motor. Elke USB aansluiting voldoet dus aan de eisen voor een USB lader.
De voedingsspanning van vrijwel alle digitale mobiele apparatuur is 5 volt. Dat is een standaard die door een USB aansluiting wordt afgegeven. Door middel van een USB aansluiting loop je dus geen risico de digitale apparatuur te beschadigen. Een USB aansluiting is in principe ook geschikt voor gegevensoverdracht, zoals dat gebeurt als je een smartphone, digitale camera of ander apparaat aansluit op een laptop. Maar van die mogelijkheid wordt bij een USB aansluiting op een motor geen gebruik gemaakt. Omdat het uitsluitend om een voeding voor mobiele devices gaat wordt er meestal gesproken van een USB lader motor.
Een USB lader voor je motor bestaat uit een houder, waar USB-stekkers ingestoken kunnen worden. In technisch opzicht zien die houders er hetzelfde uit als de aansluitingen op een laptop. Er is echter wel een verschil. Want omdat de houder op het stuur of in de kuip wordt gemonteerd, staat hij bloot aan alle weersomstandigheden. Daardoor worden er nogal wat eisen gesteld aan zo’n houder. Hij moet bestand zijn tegen de hitte van de zon, tegen de rijwind, tegen vorst en tegen regen. Vooral dat laatste is belangrijk, want je wilt niet dat er kortsluiting ontstaat. Bij kortsluiting kan het elektrische systeem van je motor defect raken. Helemaal als je de lader direct op je motor accu aansluit.
Het kabeltje dat aan de achterzijde uit de houder komt moet worden aangesloten op het elektrische systeem van de motor. Moderne motoren hebben daarvoor een ingebouwde USB lader. Bij oudere motoren moet er zelf een aansluiting worden gemaakt voor de USB lader.
Om het risico op kortsluiting zo klein mogelijk te maken wordt aanbevolen om de kabel niet rechtstreeks aan te sluiten op de accu, maar via een zekering. Er zijn houders te koop met een geïntegreerde zekering. Als er in zo’n geval toch kortsluiting ontstaat door regen wordt door de USB lader motor met zekering voorkomen dat er een storing optreedt in het elektrische systeem van de motor.
Bij USB opladers voor de smartphone ben je gewend dat die altijd bruikbaar zijn. Immers, zo’n oplader wordt thuis in het stopcontact aangesloten en daar staat altijd 220 volt op. Als je wilt opladen met je motor, werkt dat meestal alleen als het contact van de motor is ingeschakeld. Alleen op die momenten staat er dus stroom op de USB lader motor. Dat betekent dat je de oplader eigenlijk alleen kunt gebruiken tijdens een motorrit. Je kunt er dus geen smartphone of een ander apparaat mee opladen als de motor van het contact af is.
Het is natuurlijk wel mogelijk om de motor uit te zetten, maar het contact ingeschakeld te houden. In dat geval wordt er spanning aan de USB lader motor geleverd door de accu van de motor. In principe kan daar ook een apparaat mee worden opgeladen. Het wordt echter afgeraden om dat te doen, want daardoor ontlaadt de accu van de motor. Als je een apparaat te lang achter elkaar op deze manier oplaadt is de motor accu zo ver ontladen dat je de motor niet meer kunt starten. Mocht dat het geval zijn heb je een druppellader voor je motor nodig, zodat je de accu veilig kunt opladen.
Het elektrische systeem van een motor, dus ook de accu, werkt op 12 volt. Een USB lader motor moet een uitgangsspanning van 5 volt geven. Om dat voor elkaar te krijgen wordt de 12 volts aansluiting van de motor via een omvormer naar de USB lader motor gestuurd. Bij sommige systemen moet je de omvormer zelf plaatsen, net als een zekering. Maar er zijn ook geïntegreerde systemen verkrijgbaar, waar een omvormer en een zekering zijn ingebouwd. Om voldoende energie te kunnen leveren moet het elektrische systeem minstens 2 Ampère aan stroom kunnen leveren, want moderne smartphones kunnen zoveel stroom trekken bij het opladen.
Veel motorrijders gebruiken een motor navigatie app op de smartphone om naar hun bestemming te rijden. Tijdens het rijden wordt de smartphone in een houder op het stuur geplaatst omdat de motorrijder continu moet kunnen zien waar hij zich op de route bevindt. Het scherm van de smartphone moet dus voortdurend aan blijven. Bovendien staat de helderheid maximaal ingesteld voor het meest duidelijke beeld. In dat geval gebruikt de smartphone zoveel stroom, dat de interne accu heel snel leeg raakt. Om dat te voorkomen moet de smartphone tijdens een rit worden aangesloten op de USB lader van de motor.
In principe kan elk apparaat met een USB aansluiting voor het opladen op een USB lader motor worden aangesloten. Zo’n aansluiting wordt echter het meest gebruikt om er een smartphone op aan te sluiten. Motorrijders met een action cam zullen ook dat apparaat graag op de USB lader aansluiten om lang te filmen. Sommige motoren hebben een los navigatiesysteem, dat voor de stroomvoorziening ook afhankelijk is van de USB aansluiting. Voor alle apparaten die worden aangesloten op de USB lader op de motor geldt, dat er altijd op moet worden gelet dat de aansluiting op de houder goed waterdicht is.
Een communicatiesysteem, waarmee contact kan worden gehouden met andere motorrijders of met een passagier, heeft vaak een accu, die voorafgaand aan de rit kan worden opgeladen. Maar ook dat systeem heeft een USB aansluiting die met de USB lader motor kan worden opgeladen. Datzelfde geldt voor een digitale camera. De accu van zo’n camera is krachtig genoeg om er duizenden foto’s mee te maken. Maar als je vergeet om dergelijke systemen op te laden kan dat tijdens een motorrit worden gedaan met de USB lader motor.
Het monteren van een USB lader op een motor is niet ingewikkeld. Helemaal niet als je een goede USB lader koopt met ingebouwde veiligheidssystemen, zoals een zekering en een ‘anti leeg loop’ optie. In principe sluit je de lader gewoon aan op de accu en trek je het draad vanuit je accu naar een plek welke voor jou makkelijk bereikbaar is. Zelf raden we aan om ‘m bij je stuur te monteren, omdat daar vaak ook je telefoonhouder zit.
Het monteren van een USB lader voor je motor kun je bij zo’n beetje elke garage wel laten doen. Ook bij je motordealer kan zo’n systeem worden geïnstalleerd. Het is goed om met de monteurs af te spreken op welke wijze de USB lader wordt aangesloten. Als je die laat monteren voor het contactslot zal de lader altijd werken, dus ook als de motor stilstaat. In dat geval zal de motor accu sneller leeg raken. Als je de USB lader na het contactslot laat monteren werkt de lader alleen als de motor draait. In de meeste gevallen is dat de beste oplossing.
Het aantal modellen USB lader motor en bijbehorende accessoires is ontzettend groot. Je kunt de artikelen vergelijken op een groot aantal websites. Als je zelf geen interesse hebt in dergelijke apparatuur en gewoon een goed product wilt laten monteren kun je daarvoor terecht bij je dealer. Hij zal je vragen naar de manier waarop je de USB lader wilt gebruiken en een voorstel doen voor een geschikt apparaat. Vervolgens zal hij het apparaat op je motor monteren en correct aansluiten. Je hebt dan meteen de garantie dat de aansluiting waterdicht is.
Een USB lader motor is een handige toevoeging, die voor extra rijplezier kan zorgen. Je kunt er een navigatiesysteem, action cam, smartphone en communicatiesysteem op aansluiten. Als je geen verstand hebt van de techniek in je motor is het verstandig om een USB lader motor te laten inbouwen. Wie handig is kan het systeem zelf monteren. Je moet wel goed opletten dat de aansluiting correct is en dat de houder geen kortsluiting kan veroorzaken. Om elektrische problemen volledig uit te sluiten is een USB lader motor met zekering een must.