De beste waterdichte motorbroek is niet altijd de oplossing waar je als motorrijder het meest tevreden over bent. Het hangt er maar net vanaf wat je van zo’n broek verwacht en voor welke soort reizen je hem wilt gebruiken. In dit artikel gaan we in op de verschillende manieren waarop de beste waterdichte motorbroek wordt gemaakt en wat de voor- en nadelen van deze broeken zijn. Ook wordt aangegeven waarvoor je elk type beste waterdichte motorbroek het best kunt gebruiken. Maar er is zeker ruimte voor discussie. Want elke motorrijder stelt zijn eigen eisen en heeft zijn eigen voorkeuren.
Het kiezen van de beste waterdichte motorbroek hangt af van je persoonlijke wensen. Het doel van het kopen van dergelijke kleding is om comfort en bescherming te bieden tijdens het rijden in de regen. Om je wat te helpen met de aankoop van regenkleding voor op de motor kijk je naar onderstaande onderdelen:
De prijs is niet het meest belangrijke bij het kiezen van een waterdichte motorbroek. Er zijn goedkope producten die alles bieden wat je nodig hebt tijdens een rit. Veel uitgeven is niet de oplossing om het beste product te krijgen, maar houd wel rekening met de noodzakelijke functies.
Hoe waterdicht een broek is, hangt af van de materialen die tijdens de productie worden gebruikt. De meeste fabrikanten hebben een speciale coating op de broek aangebracht die waterafstotend is. Rij je veel door grote, langdurige buien? Kies dan voor een motor regenbroek met een hele hoge waterdichtheid.
Slecht ademende broeken kan ongemak veroorzaken bij langdurig dragen. Overweeg regenkleding die vocht onder controle houdt zonder de waterdichte functie aan te tasten.
Het vinden van de juiste maat zorgt voor het nodige comfort van iedereen die een regenbroek draagt. Dat geldt voor alle (motor)kleding. Als je de verkeerde maat regenbroek koopt, kan dit je rit onaangenaam beïnvloeden. Naast draagcomfort moet je ook kijken naar hoe makkelijk de broek aan en uit te trekken is. De maat moet ruim zuim. De meeste fabrikanten van waterdichte broeken bieden hier een maattabel voor.
Als je in de regen rijdt, kan het moeilijk zijn om vooruit te kijken. Het reflecterende pak helpt je zichtbaar te blijven, zelfs in de slechtste weersomstandigheden. De meeste regenbroeken hebben reflecterende logo’s of reflecterende lijnen die al van ver zichtbaar zijn.
Met opslag kijk je naar hoeveel opbergmogelijkheden een pak heeft, en met name de waterdichte opbergmogelijkheden. Sommige zakken zijn ingebouwd in de broek of afgesloten met klittenbandsluitingen. Meer zakken zijn zeer wenselijk voor langeafstandsrijders.
Je kunt een motor voor allerlei typen reizen gebruiken. Fanatieke motorrijders maken minimaal één keer per jaar een meerdaagse reis naar het buitenland. Je reisbestemming en het tijdstip van je reis in het seizoen bepalen voor een belangrijk deel welk soort regenkleding voor je motor je meeneemt. Voor een reis in de zomermaanden naar het zuiden van Europa of naar Azië heb je andere kleding nodig dan voor een reis naar Groot-Brittannië of naar de Scandinavische landen. Simpelweg omdat er in de weersverwachting voor deze bestemmingen een hemelsbreed verschil zit.
In de Zuid-Europese landen en Azië heb je in de zomermaanden weinig last van regen, of het moet al een incidentele stortbui zijn na een warme dag. Naar zo’n bestemming kun je het beste kiezen voor een luchtige outfit en een regenpak. Dat kun je aantrekken als er een duidelijke dreiging is van regen. In Groot-Brittannië en Scandinavië is de kans op dagenlange regenbuien een stuk groter, ook in de zomer. Als dat je reisdoel is, is het goed om voorafgaand aan je vertrek goed onderzoek te doen naar de beste waterdichte motorbroek. Want het is geen doen als je meermalen per dag een regenpak moet aan- en uittrekken.
Voor wie de motor gebruikt om naar je werk te gaan op de motor zal de keus voor de beste waterdichte motorbroek vooral afhangen van de opbergruimte die hij heeft in zijn motor. Het regent in Nederland nu ook weer niet zo vaak dat je dagelijks een regenpak aan moet hebben. Uit statistieken blijkt dat iemand die dagelijks naar zijn werk reist maar eens in de drie weken door de regen rijdt. Dat kan een reden zijn om te kiezen voor de beste waterdichte motorbroek. Maar evengoed kun je dat oplossen door een regenpak te kopen en dat in de motor op te bergen. Ook goed te vermelden: mocht je een val maken in het natte weer dan worden bij veel motor verzekeraars de accessoires tot een bepaald bedrag (meestal zo’n €1000,- meeverzekerd). Het is daarom nuttig om altijd even verschillende motorverzekeringen te vergelijken voordat je er een afsluit.
De beste waterdichte motorbroek kan op verschillende manieren worden gemaakt. Voor welk principe je kiest als je een waterdichte motorbroek nodig hebt is niet alleen afhankelijk van de water werende eigenschappen van zo’n broek. Je zal zo’n broek immers verreweg het grootste deel van de tijd dragen als het droog is. Minstens zo belangrijk als het tegenhouden van water zijn dus de overige eigenschappen van de beste waterdichte motorbroek. De verschillende principes worden hieronder op een rij gezet.
Een kledingstuk voor op de motor wordt waterdicht gemaakt met behulp van een membraan. Dat laat geen water en geen wind door. Dat membraan, ook wel de waterdichte laag genoemd, zit aan de binnenzijde van de buitenlaag van het kledingstuk. Als het regent wordt de buitenkant van de beste waterdichte motorbroek met een twee-laags techniek nat, maar de rest van de broek niet. Dit is een systeem wat prima werkt. Een nadeel is dat deze broeken vrijwel niet ventileren. Vooral in de wat warmere seizoenen ga je als motorrijder snel zweten en heb je het snel te warm op de motor. Dat is erg oncomfortabel. De beste twee-laags waterdichte motorbroek is doorgaans niet duur.
De beste waterdichte motorbroek op basis van de twee-laags techniek kun je het hele jaar gebruiken, behalve in de zomer. Dan is deze broek te warm doordat hij geen ventilatie heeft. Maar in de andere seizoenen voldoen deze broeken prima. De meeste van deze broeken zijn voorzien van een verwijderbare thermische binnenlaag. De broeken zijn daardoor in de wintermaanden warm genoeg voor op de motor, je krijgt het er niet te koud op de motor mee. In het voor- en najaar wordt aanbevolen om de thermische laag te verwijderen. Deze broeken zijn ook geschikt voor vakantiereizen naar natte gebieden, mits het daar niet te warm is.
De beste waterdichte motorbroek met drie-laags techniek lijkt heel sterk op de broeken met de twee-laags techniek. Het verschil is dat je niet alleen de isolerende laag kunt verwijderen, maar ook de waterdichte laag. Dat is een oplossing voor het ventilatieprobleem van de twee-laags motor broeken. De beste drie-laags waterdichte motorbroek kun je het hele jaar door gebruiken. Afhankelijk van de temperaturen en de weersomstandigheden kun je er lagen in en uit halen, zodat het altijd een comfortabele broek is.
De drie-laags waterdichte motorbroek is heel flexibel in gebruik. Hij kan het hele jaar door worden gebruikt als comfortabele broek, zowel op vakantie als voor het woon-werkverkeer. Het grootste nadeel van dit type waterdichte motorbroek is dat de prijs tamelijk hoog is. Als je zo’n broek wilt kopen moet je daar toch wel een paar honderd euro in investeren. Als je de motor niet dagelijks gebruikt kun je ook kiezen voor een gewone motorbroek plus een regenpak. Maar als je veel rijdt is het de investering zeker waard.
Ondanks dat de drie-laags en twee-laags beste waterdichte motorbroek heel flexibel in gebruik zijn, hebben ze een groot nadeel. Omdat de waterdichte laag aan de binnenzijde van de broek zit, wordt de stof aan de buitenkant nat. Voor de motorrijder is dat onderweg geen bezwaar want hij blijft lekker droog. Maar als je op je bestemming bent duurt het uren voordat de broek aan de buitenzijde weer droog is. Vooral bij woon-werkverkeer wordt het als erg vervelend ervaren als de broek na werktijd nog steeds erg nat is, terwijl je hem voor de terugreis wilt aantrekken.
Dat bezwaar heeft de gelamineerde beste waterdichte motorbroek niet. In een gelamineerde broek zit de waterafstotende laag aan de buitenzijde van de buitenstof. Regenwater kan dus niet meer doordringen in de broek. Al het water loopt er onmiddellijk vanaf en de broek is heel snel weer droog. Om te voorkomen dat deze gelamineerde broeken niet ventileren wordt er een principe gebruikt, waardoor transpiratievocht wel naar buiten wordt afgevoerd, maar er geen regenwater naar binnen kan doordringen. Dit principe wordt door diverse fabrikanten toegepast, maar is het meest bekend geworden van het bedrijf Gore-Tex, dat patent heeft op deze techniek.
De gelamineerde beste waterdichte motorbroek is nog weer flexibeler als de drie-laags motorbroek. Doordat de waterdichte laag niet kan worden verwijderd is deze broek in de zomermaanden te warm om te dragen. In de andere maanden kan thermische binnenlaag er uit gehaald om de temperatuur te regelen. Als er regen dreigt hoef je met zo’n broek niet op zoek naar een parkeerplaats om de waterdichte laag aan te brengen. En deze broeken zijn na een regenbui heel snel weer droog. Het grootste nadeel van deze gelamineerde waterdichte motorbroek is de prijs, want je moet een riante prijs neertellen.
In het voorgaande zijn vier mogelijkheden besproken om tijdens een motorrit niet nat te regenen. Dat zijn een regenbroek, een twee-laags motorbroek, een drie-laags motorbroek en een gelamineerde motorbroek. De regenbroek heeft als nadeel dat je moet stoppen om de broek aan te trekken als het begint te regenen. Ook heb je opbergruimte nodig op de motor. Maar het voordeel van een regenbroek is de extreem lage prijs. De twee-laags beste waterdichte motorbroek heeft als voordelen dat hij goedkoop is, altijd waterdicht, maar vanwege slechte ventilatie niet geschikt is voor warm weer.
De drie-laags beste waterdichte motorbroek is veel flexibeler doordat hij aan alle behoeften kan worden aangepast. Hij is het hele jaar door te gebruiken, heeft een goede ventilatie, is gemakkelijk aan te passen aan veranderende weersomstandigheden en kan zelfs worden gewassen in een wasmachine. De nadelen van deze beste waterdichte motorbroek zijn de prijs en het feit dat hij heel langzaam opdroogt als hij nat is geregend. Dat nadeel heeft de gelamineerde broek niet. Maar die is weer heel duur en is bovendien te warm om in de zomermaanden te dragen.
Voor elke waterdichte motorbroek is er wel een motorrijder te vinden die daar enthousiast van wordt. Wie weinig geld wil uitgeven en alleen in Nederland rijdt zal tevreden zijn met een gewone regenbroek. Motorrijders die een goede uitrusting zoeken voor een lange reis zullen waarschijnlijk kiezen voor de flexibiliteit van de drie-laags beste waterdichte motorbroek. En motorrijders die gaan voor het gemak en daar flink wat geld voor willen uitgeven zullen veel plezier beleven aan een gelamineerde beste waterdichte motorbroek.