Het halen van je motor theorie is een voorwaarde om op een motor te mogen rijden. Zonder een motor theorie cursus kun je geen motorrijbewijs halen. Dus, hoe graag je ook een motor wilt aanschaffen en daarmee in alle vrijheid langs de wegen te toeren, je moet echt eerst aan de bak om de theorie onder de knie te krijgen. We laten je zien hoe je dit theorie examen kunt behalen en wat de beste manier is om dit te doen. Want laten we eerlijk zijn: je wilt toch niet naar een leslokaal om met anderen dit te gaan leren?
Deze uitgave is helemaal actueel en volgens alle CBR eisen en echt van Nederlandse makelij. Zij zijn de bekendste en grootste leveranciers van verkeers-leermiddelen in ons land en met de meer dan 500 5-sterren reviews is dit boek de meest gemaakte keuze om snel het theorieexamen te behalen.
Heel veel anderen gingen je voor om met dit boek hun theorie-examen te behalen. Met dit Motor Theorieboek Rijbewijs A bereiden ze je uitstekend voor op het motor theorie examen. Het motor theorieboek is geheel conform de nieuwste exameneisen die het CBR heeft opgesteld.
Je bent dus 100% goed voorbereid op het motor theorie examen en daarom is de slagingskans ook zo hoog. Dit is dan ook de uitgave van 2022 en er is geen nieuwere editie. Je leert bij ze dus altijd uit een super actueel theorieboek!
Maar zoals je wellicht ook weet: uit onwetendheid wordt de theorie van het motorrijden vaak onderschat. Velen denken dat het sterk lijkt op de theorie van het autorijbewijs. Dat klopt niet. Een motor en een auto zijn totaal andere vervoersmiddelen en daar horen behoorlijk wat andere regels bij.
Er zijn allerlei manieren om een motor theorie cursus te volgen. Je kunt besluiten om een online cursus te doen. Een online motor theorie cursus is erg handig voor mensen die heel visueel zijn ingesteld. In het lesmateriaal zijn allerlei videoclips opgenomen, waardoor je goed leert om situaties te herkennen en er op de juiste wijze op te anticiperen.
Een andere manier om de motor theorie cursus te volgen is door middel van een cursusboek. Uiteraard kun je de motor theorie cursus ook krijgen als onderdeel van de motorrijlessen bij de rijschool. Vaak zijn dat klassikale lessen.
Op welke manier je de motor theorie cursus wilt volgen maakt niet uit. Alle methoden leiden ertoe dat je je theorie examen uiteindelijk kunt halen. Je kiest dus gewoon de motor theorie cursus volgende de methode die bij je past.
Als je graag alleen werkt is de keuze voor een theorieboek misschien iets voor jou. Je kunt net zolang als je wilt in dat beste motorboek studeren, totdat je denkt de stof voldoende te beheersen om examen te doen. Wie liever samenwerkt met anderen kan de motor theorie cursus waarschijnlijk het beste volgen in een cursusgroep bij de rijschool of samen met een andere cursist.
Haal je Theorie!
Examens oefenen is een onderdeel van de motor theorie cursus. Je kunt dat op een aantal manieren doen. Ten eerste in je eentje. Je leest dan de examenvragen en bedenkt voor jezelf wat het antwoord op die vragen moet zijn. Om zo te oefenen heb je behoorlijk wat discipline nodig. Beter is misschien om de examenvragen te laten stellen door een vriend of medecursist, die je bij de rijschool hebt leren kennen. Door met z’n tweeën de examenvragen te oefenen en elkaar te overhoren leer je van elkaars fouten.
Vooral mensen die al in het bezit zijn van het autorijbewijs weten niet goed in te schatten wat de verschillen zijn tussen de motor theorie cursus en de theorie van de auto. Vergis je daarin niet, want de verschillen zijn erg groot. We rijden wel allemaal op dezelfde weg, maar moeten ons voor een tamelijk gering deel aan dezelfde regels voldoen. Dat is het algemene deel van de verkeerstheorie. Maar een auto is een totaal ander voertuig dan een motor. Die hebben elk hun eigen regels in het verkeer. Denk maar eens aan het rijden in een file. Dat moet in een auto heel anders dan dat motorrijders dat mogen doen.
Net zoals er bij de auto verschillende examens bestaan is dat ook bij het motorrijbewijs het geval en dat bepaalt ook de kosten van het motorrijbewijs. Mocht je krap bij kas zitten kun je er voor kiezen om een financiering af te sluiten.
Er zijn drie categorieën motorrijbewijzen:
A1
A2
A
Voor al deze rijbewijzen moet je dezelfde motor theorie cursus hebben gevolgd. Het belangrijkste verschil tussen de verschillende rijbewijzen is het vermogen van de motor. Met een A1 rijbewijs mag je alleen rijden op een motor met een vermogen van maximaal 11 kW ofwel 125 cc. Een A2 rijbewijs heb je nodig voor motoren met een vermogen tot 35 kW. Met een A rijbewijs mag je op elke motor rijden, ongeacht zijn vermogen. Uiteraard worden er nog wel de nodige aanvullende eisen aan de motoren gesteld, maar het maximale vermogen is het belangrijkste criterium.
Er zijn tijden geweest dat iedereen die 18 jaar werd ervoor koos om het autorijbewijs te halen. Dat is inmiddels al lang niet meer zo. De populariteit van motorrijden is de afgelopen decennia enorm gegroeid. Dat is terug te zien in het grote aantal mensen dat een motor theorie cursus gaat volgen ter voorbereiding op het motorrijbewijs. De populariteit van de motor past ook wel een beetje bij de huidige maatschappij. Een motor wordt gezien als stoer, door zowel mannelijke en vrouwelijke ruige types. Door op een motor te rijden kunnen zij zich spiegelen aan hun rolmodel, zoals dat door BN’ers, internationale acteurs en actrices of door influencers wordt neergezet.
Een motor heeft ook gewoon praktische voordelen in vergelijking met een auto. Ten eerste is dat de aanschafprijs. Een auto is veel duurder dan een motor. Daarnaast is het tegenwoordig zo druk op de weg dat je met de auto vaak in de file staat. Met een motor heb je ook wel last van files, maar dan sta je niet helemaal stil. Want met een motor mag je onder bepaalde condities tussen de auto’s doorrijden. Welke dat zijn, dat leer je in de motor theorie cursus. Als je het dus niet erg vindt om kou en regen te trotseren ben je met een motor dus meestal gewoon wat sneller op je bestemming.
Als je eenmaal hebt besloten om je motorrijbewijs te halen en te beginnen aan de motor theorie cursus zal je worden geconfronteerd met grote verschillen tussen het lessen in een auto en het lessen op een motor. Als je eenmaal begonnen bent met de motor theorie cursus komt er een moment waarop je voor het eerst op de motor mag stappen. Dat is totaal anders dan dat je voor het eerst in een auto mag rijden. Want dan heb je een instructeur naast je zitten, die als het echt nodig is kan ingrijpen.
Rijlessen op een motor beginnen met een groot aantal lessen op een afgesloten terrein. Daar moet je voldoende ervaring opdoen in het onder controle houden van de motor voordat je de weg op mag. Als je voor het eerst op een motor stapt – ook op het oefenterrein – ben je zelf volledig verantwoordelijk. Er is geen instructeur die je kan tegenhouden als je ergens tegenaan dreigt te rijden of wanneer je valt. Bij motorrijles zit de instructeur op een andere motor of in een auto. De enige hulp die hij kan bieden is door je via een oortje aanwijzingen te geven.
Zoals bij elke reguliere opleiding zijn er mensen die fluitend door de motor theorie cursus heen lopen en schijnbaar zonder moeite het examen kunnen halen. Voor anderen daarentegen is het de motor theorie cursus een ware kwelling. Ze zitten maanden lang avond aan avond op het lesmateriaal te studeren en ze stampen de stof tot de laatste letter in hun hoofd. Op één of andere manier lukt het hen maar niet om het goed onder de knie te krijgen. Zelfs als ze samen met anderen gaan leren kost het vreselijk veel moeite om zich de stof uit de motor theorie cursus eigen te maken.
Als deze moeilijk lerende cursisten dan eindelijk eenmaal zo ver zijn dat er examen mag worden gedaan, zijn ze zo nerveus dat ze in veel gevallen zakken. Dan kunnen ze weer van voren af aan beginnen. Door de vertraging die ze hierdoor oplopen duurt het ook langer voordat ze aan de echte praktijklessen kunnen beginnen. Soms rijden ze maandenlang rondjes en hindernisbaantjes op het oefenterrein. Alleen maar omdat zij niet met hun motor op de weg mogen lessen zolang ze de motor theorie cursus niet hebben gehaald. Dat is heel frustrerend.
Als jij ook zoveel moeite hebt om de examens van de motor theorie cursus te halen kun je proberen of dat met behulp van een examentraining wel lukt. Een examentraining staat meestal uit twee onderdelen. Ten eerste wordt de theorie nogmaals zeer intensief behandeld. Daarna wordt er een proefexamen gemaakt. Dat bestaat uit vragen die exact op dezelfde manier worden geformuleerd als tijdens het echte examen. Als cursist weet je dan wat er wordt gevraagd en op welke manier deze vragen worden gesteld. Dat geeft vertrouwen. Veel cursisten van de motor theorie cursus halen hun examen na zo’n training wel.
Er zijn ook cursisten die hun motorrijbewijs willen halen maar geen tijd hebben om regelmatig rijlessen te volgen en de theorie te leren. Als ze dat toch proberen zit er zoveel tijd tussen de lessen dat ze nauwelijks vorderingen boeken. Ook dat is frustrerend en bovendien tamelijk kostbaar. Want hoe langer je over de rijlessen doet, des te meer lessen je nodig hebt. Lessen worden per stuk betaald, dus als je meer lessen moet volgen wordt het rijbewijs een stuk duurder.
Voor deze cursisten bestaat er een spoedcursus. Die duurt twee dagen. Je moet dan twee volledige dagen de tijd nemen om de motor theorie cursus te volgen, examen te doen (bij het CBR) en de praktijklessen voor het rijbewijs te volgen. Dat zijn zeer intensieve cursusdagen, maar als je in je dagelijks leven geen tijd hebt of als je je rijbewijs heel snel wilt halen is het een ideale oplossing. Een spoedcursus is wat duurder dan dat je je motorrijbewijs op de reguliere wijze haalt. Maar dan zit je na twee dagen wel met een geldig rijbewijs op de motor.
Haal je Theorie!